Ikvienam dzīvē notiek dažādas neparedzēta situācijas, sākot no individuāliem nelaimes gadījumiem līdz pat globālām ekonomiskām krīzēm, un ne vienmēr visi būs vienādā situācijā tieši tāpēc jums ir jāzina, ko jūs varat un ko nevarat darīt, ja esat nonācis nepatīkamā situācijā ar kreditoru. Parasti, ja neesat spējis atmaksāt savu kredītu, jums sāks pienākt zvani un vēstules no kreditora, vai pat parādu piedzinēja, un šādās situācijās liekas, ka vairs izejas nav, bet vienmēr pastāv dažādi risinājumi, kurus ir vērts izmēģināt.
- Vienmēr centieties aprunāties ar kreditoru vai parādu piedzinēju par savu situāciju – Lai gan parasti runāšana ar aizdevēju ir pēdējais , ko gribas darīt, jo šīs iestādes liek nemitīgi jums atgādināt par slikto situāciju tomēr aprunāšanās nereti noved pie situācijas, kad tiek panākta vienošanās, jo banka, vai parādu piedzinējs vienmēr ir ieinteresēti saņemt savu naudu ātrāk, nevis mēģināt pēc tam vēl pārdod jūsu mantas, ja pēc tiesu procesa tās tiek atņemtas.
- Jums ir jāizdomā un jāstāsta visiem kreditoriem viens un tas pats stāsts – šādi jārīkojas it tāpēc, lai nesanāktu tā, ka kreditoram zvanot jūs stāstāt, ka esat pazaudējis darbu un meklējat jaunu, bet parādu piedzinējam stāstāt, ka bijāt slimnīcā, tāpēc nevarējāt samaksāt. Šāda vienota stāsta izvēle, ja tas vel atbilst patiesībai var nozīmēt to, ka kreditors apiesies ar jūsu situāciju maigāk un varbūt pat iedos jums kredīta brīvdienas uz kādu noteiktu laiku.
- Centieties nepārspīlēt situāciju – Ja jūs no šīs visas situācijas esat uzvilcies, un nespējat nomierināties, tad zvans no bankas var izrādīties gaužām nepatīkams, kad bankas pārstāvis apvainojoties uz jums par nelaipno rīcību pat nemēģinās saprast jūsu situāciju un vienkārši iesniegs jūsu kredītu parādu piedziņas procesā. Tas nozīmē, ka vienmēr ar šādiem cilvēkiem jārunā ir mierīgi un, ja nespējat noturēties centieties atzvanīt bankai vēlāk, vai pajautājiet lai sarunu ieraksta, jo tad parasti bankas pārstāvis būs mierīgāks.
- Vienmēr uzdodiet jautājumus – Pārrunās ar kreditoru, vai parādu piedzinēju nereti būs situācijas, kad šo iestāžu pārstāvji jums draudēs ar tiesas procesiem vai mantas noņemšanu, vai mēģinās iestāstīt kādas citas nesaprotamas lietas, un vislabākais ierocis pret to ir nemitīga jautājumu uzdošana. Ja jums draud ar tiesas procesu, jautājiet tieši kurā datumā jūs saņemsit paziņojumu par šo, vai, ja jums tiks noņemta ieķīlātā manta, kad tieši tas notiks un tieši kādā veidā. Šādas situācijas var apmulsināt šos pārstāvjus, un jūs iegūsit dārgo laiku, lai sāktu atkal atmaksāt savu aizdevumu.
- Pierakstiet vai ierakstiet sarunas – Vislabākais veids, kā neizlaist nevienu detaļu ir ierakstīt visas telefoniskās sarunas, saglabāt visus dokumentus, un pierakstīt visas dzīvē runātās lietas, jo, ja kreditors būs darījis kaut ko nelegālu, un lieta nonāks līdz tiesai, tad jūs varat šos pierādījumus likt lietā. Visvieglākais veids saziņā caur mobilajiem telefoniem ir tieši sarunu ierakstīšana, jo lielākajai daļai jaunās paaudzes telefonu šādas funkcijas jau ir iebūvētas.
- Saglabājiet visas vēstules – Kā jau iepriekš minēju visas informācijas par jūsu parādu piedziņu saglabāšana ir ļoti svarīga un pat e-pasti, un pasta vēstules par parādu piedziņu, vai tiesas procesiem būtu jāsaglabā, lai pie maksātnespējas procesa, vai konsultējoties ar juristu būtu ko parādīt un ar ko sākt strādāt, lai samazinātu jūsu parādu, vai vismaz pagarinātu tā atmaksu.
- Jums jāuzzina tieši cik varat atļauties – Kad esat nonācis šādā neapskaužamā situācija būtu labi pārskatīt savus ienākumus, naudas rezerves un iekrājumus, lai jūs zināt līdz pēdējam centam, tieši cik naudas varat atdot katru mēnesi vai vienā maksājumā, lai vienošanās procesā netiktu pārsniegts šis slieksnis.
- Labāk ir vienoties ar kreditoriem nevis parādu piedzinējiem – Bankas, vai privātie aizdevēji parasti ir daudz atvērtāki sarunām un dažādām vienošanām, nekā parādu piedzinēji, jo, ja lieta nonākusi jau līdz parādu piezinējiem, tas nozīmē tikai to, ka jūs jau labu laiku neesat maksājis savus ikmēneša maksājumus vai neesat devis nekādu ziņu par sevi un kredītiestādei neatlika citas iespējas, kā iesaistīt trešo pusi savu parādu piedziņai. Prasti šie parādu piedzinēji ir uzstājīgi, nejauki un jums noteikti nebūs patīkami ar tiem apieties, tāpēc labāk būtu mēģināt risināt šādas situācijas jau pirms tam.
- Ja izdodas nonākt līdz abpusējai vienošanai, tad noteikti prasiet, lai kredītiestāde, vai parādu piedzinējs šo vienošanos jums sastāda rakstiskā formā – pēc tam noteikti pārejiet rakstveida tekstam kārtīgi pāri, jo nereti klientiem šādās situācijās tiek apsolīta viena lieta, bet patiesībā kreditors gaida kaut ko citu un pēc neilga laika atkal būs nepatikšanas un pārrunas.
- Meklējiet palīdzību – Šī, manuprāt, ir vislabākā lieta, ko ikviens nemaksājošs parādnieks var iesākt, jo profesionāļu palīdzība vienmēr ir noderīga un maksātnespējas administratori, tāpat, kā juristi un neatkarīgie finanšu konsultanti nereti jums palīdzēs novilcināt kredīta atmaksas termiņu vai pat palīdzēs nonāk līdz noteiktai vienošanai ar bankas vai privātā kreditora pārstāvjiem. Parasti pirmās konsultācijas pie šādiem aģentiem ir par brīvu, bet tālākās samaksas ir salīdzinoši dārgas, tā kā dodieties pie speciālistiem tikai lielāku aizdevumu ķibeļu risināšanā.