Uzņēmējdarbība mūsdienās vairs nav nekāds vieglais triks, kuru var izdarīt jebkurš kā tāds īsts cirka mākslinieks un burvis, kam ir galva uz pleciem un pietiekoša loģiskā domāšana, kas spēj saražot visas biznesa darbībai nepieciešamās idejas un izplānot visus procesus, lai uzņēmums ritētu veiksmīgi. Šodien mēs sastopamies ar ārkārtīgi milzīgu konkurenci uzņēmējdarbībā, jo uz katra stūra pastāv neskaitāmi uzņēmumi un visapkārt ir redzamas tikai SIA jeb sabiedrības ar ierobežotu atbildību. Milzīgās konkurences dēļ tas, kas šodien spēlē ļoti noteicošu lomu veiksmīgai uzņēmējdarbībai ir labas biznesa idejas.
Savu personīgo biznesu vēlas atvērt ļoti daudzi. Tas ir tāpēc, ka darbs kādam, atšķirībā no darba tikai sev ir tas, kas vada cilvēkus veidot uzņēmumus un būt pašiem sava darba un dzīves noteicējiem. Sava uzņēmuma esamība rada brīvību, taču tas arī noved pie finansiālām grūtībām, it īpaši uzņēmumam tikko piedzimstot. Aizņemties jau tūlīt, lai tavas idejas biznesam tiktu veiksmīgi īstenotas bez jebkādām liekām aizķeršanām finansiālajā ziņā.
Nepārprotami – idejas savam biznesam var būt daudz un dažādas, taču ir svarīgi zināt un prast atlasīt tikai tās biznesa idejas, kuras ir patiesi labas un, iespējams, arī vislabākās – tās, kas būs tik ļoti inovatīvas idejas, ka beigu beigās pārvērtīsies par īstu nākošo Latvijas veiksmes stāstu. Vispirms vajadzētu sākt ar to, ka ir nepieciešams atlasīt interesantas biznesa idejas savā prātā un tās piefiksēt kaut kur uz papīra lapas, vai arī izmantojot savu datoru, kur word dokumentā vai arī windows sticky notes ir iespējams veikt dažāda veida piezīmes. Kad esam apkopojuši visas savas idejas biznesam Latvijā, ir pienācis laiks tās sagrupēt vairākās kategorijās.
Pieņemsim, ka visas jūsu biznesa idejas ir tādas, kas apgrozās ap kaut ko tādu, kas ir jums ļoti tuvu pie sirds vai jums ļoti patīk darīt. Līdz ar to izveidosim pirmo ierindošanas kategoriju – vistuvāk sirdij. Šeit pielieciet klāt visas mazā biznesa idejas, kas ir vistuvāk jūsu sirdij. Pēcāk, atslēdziet savu sirdi un padomājiet pavisam reālistiski un ar prātu, kā arī izdevīguma ziņā, un izveidojiet nākošo kategoriju kaut kur blakus, kas sauktos “reālās idejas”. Šeit pievienojiet visas tās biznesa idejas, kur jūs esiet pārliecināti, ka ar tāda veida biznesu jums klātos vieglāk, jums būtu lielas izredzes, mazāk risku un jums jau ir sava veida vīzija par to, kā šādu biznesu (atkarībā no tā biznesa idejas) jūs varētu attīstīt un izveidot. Pēcāk, izveidojam trešo kategoriju, ko nosaucam par “biznesa idejas ne visai” un šeit atliekam visas pārējās idejas, kuras jums pavisam noteikti šķiet galīgi garām un nekam nederīgas, vai grūti īstenojamas vai pavisam neiespējamas biznesa idejas Latvijā.
*REKLĀMA
Kad esam veiksmīgi piefiksējuši visas mūsu prātā nākošās biznesa idejas (kuras var fiksēt arī vairāku dienu, nedēļu vai pat mēnešu garumā, tiklīdz tās ienāk prātā) un tās sakārtojuši pa mūsu iepriekš izveidotajām kategorijām, ir nepieciešams paņemt nelielu tējas vai kafijas pauzi, lai atslābinātu savu prātu no nemitīgās domāšanas. Atslābināmies un pēc kāda laiciņa atgriežamies atpakaļ pie mūsu kategorizētā saraksta, lai pievērstu tam pastiprinātu uzmanību jau atkal. Vispirms, ir nepieciešams apskatīt visas idejas un tām vēlreiz iziet cauri. Ja pēkšņi iezogas sajūta, ka kāda biznesa ideja ir aizmisējusies un neatrodas īsti savā vietā, to noteikti pārvietojam tur, kur tā iederētos vislabāk. Kad saraksts ir pilnībā gatavas, atliek pieslēgt savu prātu un jūtas vienlaicīgi. Pievēršam pastiprinātu uzmanību tās idejas biznesam uzsākšanai, kuras esam ierindojuši kategorijās “vistuvāk sirdij” un “reālās idejas”. Sāciet pētīt katru ideju, vienu pēc otras un cītīgi analizējiet tās. Tiklīdz jūs jūtiet, ka kāda no idejām ir patiesi vērta un jūs to būtu gatavs darīt, veikli izveidojiet ceturto kategoriju ar nosaukumu “mana īstā biznesa ideja” un to piefiksējiet tur. Ja kādu brīdi no kategorijām, kas ir vistuvāk sirdij vai reālās biznesa idejas, uzrodas vēl kāda ideja, kas šķiet tik pat ideāla, to fiksējam klāt ceturtajā kategorijā tieši tā pat.
Visbeidzot, kad esam jau izveidojuši ceturto kategoriju un tajā ir vismaz 2-3 trakas biznesa idejas, kuras esam spējuši izdomāt pa visu mūsu ilgstošo domāšanas un ideju ģenerēšanas periodu, neatkarīgi no tā, cik ilgs tas katram ir bijis, aizmirstam par iepriekšējām trim kategorijām un pievēršamies klāt tikai pašai pēdējai kategorijai jeb ceturtajai kategorijai, kurā esam apkopojuši tikai tās biznesa idejas, kas ir mūsu īstās un gatavās. Jāpiemin, ka domāt biznesa idejas krīzes laikā, piemēram, kad esam nemitīgi nospiesti ar stresu, depresīvi vai saskaramies ar kādām ļoti smagām dzīves problēmām, ir visai neveselīgi un būtu jāatliek to pie malas. Aizņemties jau tūlīt, lai tiktu vaļā no jebkāda veida finansiāla rakstura problēmām ir ātri un viegli, tādēļ neatlieciet to līdz pēdējam un sāciet ģenerēt savas biznesa idejas! Domājiet par biznesa idejām tikai tad, kad esiet labā garastāvoklī un ar možu prātu, brīvi no raizēm un dažāda rakstura problēmām.
Pievēršoties ceturtajai kategorijai, mums ir nepieciešams veikt galējo lēmumu, taču pirms tam ir nepieciešams iedziļināties katrā biznesa idejā mazliet dziļāk. Ņemiet katru biznesa ideju un sāciet pētīt vietējo un reģionālo, kā arī Latvijas kopēju tirgu, lai saprastu, vai šāda ideja ir patiesi inovatīva un vai tā jau nav īstenota zem kāda cita jau pastāvoša uzņēmuma vārda. Tad, kad esam izpētījuši vietējo tirgu (īpaši tad, kad runa skar biznesa idejas laukos), sākam pētīt un domāt par daudz dažādiem citiem uzņēmumus ietekmējošiem faktoriem. Piemēram, telpām, darbinieku vākšanu, atrašanās vietu, vietējo tirgu, patērētāju pieprasījumu, iedzīvotāju pirkšanas spējas, un daudzas citas lietas, kas visas var padarīt konkrētās biznesa idejas par pavisam reāli panākamām vai vienkārši neiespējamām Latvijas apstākļos. Tiklīdz esam izvērtējuši katru biznesa ideju no šādiem aspektiem, sākam atzīmēt visus plusus un mīnusus, ieguvumus un zaudējumus, kādi piemīt katrai no mūsu apkopotajām idejām ceturtajā kategorijā. Kad tas ir gatavs, ķeramies pie izvēles vai izlozes, lai pieņemtu vienu no visām biznesa idejām un sāktu attīstīt savu jauno uzņēmumu!
Domājot dažādas biznesa idejas, ir svarīgi paturēt prātā dažas ļoti svarīgas lietas. Pirmkārt, tā ir milzīgā un mežonīgā konkurence ar kuru ir jāsatiekas katram uzņēmumam mūsdienās. Konkurence pastāv ne tikai vietējā reģionā, pilsētā vai laukos, kur taps uzņēmums, bet arī interneta telpā, kur starptautiski uzņēmumi grauj robežas un aptver klientus no visādām pasaules malām. Pastāv ne mazums cilvēku arī no Latvijas, kuri labprātāk iepērk dažāda veida produktus no uzņēmumiem ārvalstīs, ar interneta starpniecību, nekā te pat vietējos ražotājos. Tā pat ir svarīgi pārliecināties par to, lai ideja būtu jauna, svaiga, traka un inovatīva.