Viņi izvēlējās nakšņošanas vietas savam mazajam izbraukumam un apmaksas darījumu veica internetā. Bet šo pakalpojumu nodrošināja privātpersonas, nevis viesnīcu ķēde. Saimniekus un viesus saskaņoja tiešsaistes firma, kas atrodas ASV. Runa ir par Airbnb kompāniju. Tā uzsāka darbību pirms astoņiem gadiem un tās pakalpojumus ir izmantojuši jau daudzi miljoni cilvēku visā pasaulē. Tas ir labākais piemērs jaunajam dalīšanās ekonomikas principam, kurā cilvēki no vienas puses iznomā gultas, laivas, automašīnas un citus aktīvus, ko koordinē ar interneta starpniecību.
Šāda tehnoloģija ir samazinājusi darījumu izmaksas, padarot koplietošanas līdzekļus lētākus un ērtākus nekā jebkad, un tādēļ šādus darījumus ir iespējams īstenot daudz plašākā mērogā. Tas ir veicinājis tādas pārmaiņas kā vairāk informācijas par cilvēkiem un preci, kas ļauj fiziskās vērtības sadalīt un patērēt kā pakalpojumus. Arī pirms interneta ēras bija iespējams izīrēt mantas, instrumentus vai telpas no kāda cita, taču tas parasti vairāk sagādāja raizes nekā tas bija vērts. Tagad tādas tīmekļa vietnes kā Autolevi saliek kopā īpašniekus un nomniekus. Viedtālruņi ar GPS ļauj cilvēkiem redzēt, kur tiek novietota tuvākā nomājamā automašīna; sociālie tīkli nodrošina veidu, kā pārbaudīt cilvēkus un veidot uzticēšanos; un tiešsaistes maksājumu sistēmas apstrādā rēķinus.
Vispozitīvākais koplietošanas ekonomikas aspekts ir tas, ka tas ļauj personām gūt peļņu no aktīviem, kas netiek pilnībā izmantoti. Agrāk cilvēki atklāja un kopīgi izmantoja tādus līdzekļus, izmantojot klasificētas reklāmas vietējā laikrakstā vai mutiski. Bet līdz ar interneta progresu un mobilo maksājumu attīstību šīs lietas ir mainījušās.
Pieaugošo mobilo platformu skaits, kas efektīvi savieno cilvēkus, kuriem ir noteiktas preces, pakalpojumi vai iemaņas, ar tām personām, kurām nav kaut kā no tā, ļaujot cilvēkiem reklamēt un pārdot preces un pakalpojumus, kādus iepriekš sniedza tikai kompānijas. Varbūt vislabāk pazīstamais dalīšanas ekonomikas piemērs ir eBay- vietne, kas klientiem piedāvā vienkāršu veidu kļūt par pārdevējiem. Šī majaslapa ir arī pazīstama ar drošu un viegli lietojamu maksājumu sistēmu un mehānismiem, kas ļauj dalībniekiem novērtēt uzticēšanos – divus citus svarīgus kritērijus dalīšanās ekonomikā.
Šāds “sadarbības patēriņš” ir pozitīvs vairāku iemeslu dēļ. Īpašnieki pelna naudu no nepietiekami izmantotiem aktīviem. Iznomājot savus telpas ASV, gadā var nopelnīt līdz pat 10 tūkstošiem dolāru, kas ir neslikts papildus peļņas avots. Automašīnu īpašnieki, kuri iznomā savus transportlīdzekļus citiem, izmantojot dažādās automašīnu dalīšanās vietnes, vidēji nopelna 200 ASV dolāru mēnesī; daži saņem vairāk nekā 900 ASV dolāru. Tajā pašā laikā nomātāji maksā mazāk, nekā tas būtu, ja viņi paši pirktu preci vai vērstos pie tradicionālā pakalpojumu sniedzēja, piemēram, viesnīcas vai auto nomas uzņēmuma. Nav pārsteidzoši, ka daudzi dalīšanās kopienu uzņēmumi uzplauka globālās krīzes laikā. Šis uzņēmējdarbības veids dod arī ieguvumus videi- automašīnas noma, kad tā ir nepieciešama, nevis tā visiem pieder, nozīmē to, ka ir nepieciešams mazāks skaits automašīnu, un attiecīgi mazāk līdzekļu ir jāizmanto to izgatavošanai.
Sabiedriskām dvēselēm tikšanās ar jauniem cilvēkiem, paliekot to mājās, ir daļa no ceļošanas šarma un piedzīvojuma garšas. Cilvēki, kurus baida šāda opcija neuzticības un šaubu dēļ, joprojām var palikt tradicionālajās viesnīcās. Bet daļai cilvēku internets veicina uzticēšanos. Tāpat kā platformu īpašnieki veic fona pārbaudes, interneta atsauksmes un vērtējumi parasti tiek ievietoti abās katra darījuma pusēs, tāpēc ir viegli saprast, kuri ir drausmīgi vadītāji vai gultu lauzēji un demolētāji (lai gan šāda vērtējumu atstāšanas sistēma liek abām pusēm sagādāt tikai to pozitīvāko pieredzi, lai netiktu nelabvēlīgi ietekmēta to turpmākā dalīšanās pakalpojumu izmantošana). Izmantojot Facebook un citus sociālos tīklus, dalībnieki var pārbaudīt viens otru un identificēt kopīgos draugus vai draugu draugus. Kā piemēru par ko uzmanīties var minēt Airbnb dzīvokļus, par kuriem šad tad parādās ziņas par to izdemolēšanu. Bet atzīstami ir tas, cik labi sistēma parasti darbojas.
*REKLĀMA
Tā kā dalīšanās ekonomika ir uzplaukusi, tā ir kļuvusi par savu panākumu upuri. Daži cilvēki pārāk uzpelnās no šīs dalīšanās ekonomikas, kas patiesībā vairs nav “dalīšanās”, kas daļēji ir pareizi. Lai gan, no vienas puses, pastāv daudzas platformas, kas atbalsta patieso koplietošanas garu – nepietiekami izmantotie aktīvi un kopienas veidošanu – no otras puses, aizvien vairāk notiek “dalīšanās mazgāšana”-uzņēmumi, kas piesaistās šim terminam, lai kļūtu par daļu no karstās tendences. Bet tā kā dalīšanās ekonomikas jēdziens vēl ir salīdzinoši jauns, bieži vien rodas pārpratumi.Terminu sajaukšanas piemērs ir kompānija Uber. Vai tā ir dalīšanās, kad vadītājs iznomā automašīnu, kas viņam pirms tam nav bijusi, lai nodrošinātu braucienus, ko viņš citādi nebūtu veicis? Maz ticams. Tomēr lielākajai daļai sabiedrības un plašsaziņas līdzekļu, Uber ir viens no visvairāk atainotajiem dalīšanās ekonomikas piemēriem. Bet tie pārstāv tikai daļu no pašreizējiem braucieniem. Plašākā nozīmē, ja uzņēmējs apgalvo, ka tas ir ‘’Uber no Y’’, tas ir tūlītējs sarkanais karogs par apšaubāmu dalīšanās ekonomikas statusu.
Nākotnes perspektīvas
Dalīšanās ekonomika ir mazliet kā iepirkšanās tiešsaistē, kas sākās Amerikā pirms piecpadsmit gadiem. Sākumā cilvēki bija noraizējušies par drošību. Bet, veicot veiksmīgu pirkumu, piemēram, Ebay, viņi jutās droši iegādāties citur. Līdzīgi, izmantojot Airbnb vai automašīnu nomas pakalpojumus pirmo reizi, cilvēki sāk justies pārliecinātāki izmēģināt citus piedāvājumus. Tālāk apsveriet Aliexpress. Sākotnēji esot kā parasto cilvēku tirgum, šobrīd tajā dominē profesionāli pilnvarotie pārdevēji (daudzi no tiem sāka darboties kā parastie Aliexpress lietotāji). Tas pats var notikt ar dalīšanās ekonomiku, kas arī nodrošina jaunas iespējas uzņēmumiem. Piemēram, daži cilvēki ir nopirkuši automašīnas tikai tādēļ, lai tās iznomātu.
Nākotnē uzņēmumi var izstrādāt diversificētus modeļus, piedāvājot papildus pakalpojumus (neatkarīgi no tā, vai runa ir par transportlīdzekļiem, iekārtām vai biroja telpām) dalīšanās nomas vietās. Modernie veidi, kā veikt darījumus tiešsaistē, nav pilnībā izslēguši vecos veidus. Bet tie ir bieži tos mainījuši. Tāpat kā iepirkšanās internetā piespieda fiziskos veikalus pielāgoties, tāpat tiešsaistē pieejamās dalīšanās iespējas pamainīs transporta nozari, tūrismu, iekārtu nomu un daudz ko citu.
Galvenās raižu aspekts ir normatīvā nenoteiktība. Piemēram, vai telpu īrniekiem piemēros viesnīcas nodokļus? Holandes amatpersonas izmanto Airbnb sarakstus, lai izsekotu nelicenzētas viesnīcas. Dažās Amerikas pilsētās pēc tradicionālo taksometru firmu lobēšanas tika aizliegti dalīšanās taksometra pakalpojumi. Pastāv risks, ka, lai gan daži noteikumi ir jāatjaunina, lai aizsargātu patērētājus no kaitējuma, klasiskie operatori centīsies iznīcināt konkurenci. Cilvēki, kas iznomā telpas, protams, maksā nodokli, taču tie nedrīkst tikt regulēti kā augstas klases viesnīcās. Vieglāki noteikumi, kas parasti regulē mazās viesnīcas, ir vairāk nekā pietiekami.
Dalīšanās ekonomika ir jaunākais piemērs tam, kāda ir interneta vērtība mūsdienu patērētājiem. Šis jaunais modelis tagad ir liels un pietiekoši traucējošs, lai regulatori un uzņēmumi sāktu tam pievērst uzmanību.Tas liecina par milzīgu potenciālu. Ir pienācis laiks sākt rūpēties par kolektīvo dalīšanos! Izpētiet, kurš ir izdevīgākais ātrais kredīts internetā, lai īstenotu kādu dalīšanās ekonomikas uzņēmuma uzsākšanu!