Vai nu jau esi kāda maza uzņēmuma direktors, vai arī – pašnodarbinātais, ir svarīgi vienmēr uzlabot savu vadības stilu un pozīciju. Tavi darbinieki būs daudz apmierinātāki, un Tavs vadības stils ļaus uzņēmumam zelt un plaukt. Ja tomēr vēl joprojām neesi vadītāja amatā vai arī pārvaldi tikai nelielu darba grupu, ieteicams tomēr sevi sagatavot karjeras kāpnēm. Savukārt, ja esi iedvesmots sākt pats savu biznesu un nolīgt nelielu darba grupu, šie padomi iedvesmos Tevi un ļaus nepieļaut kļūdas, vadot uzņēmumu pirmo reizi. Lasi tālāk, lai sagatavotu sevi karjeras lēcienam – un nodrošinātu to, ka visi ilgtermiņa aizdevēji Tev uzticēsies, lai Tu sava uzņēmuma paplašinājumam varētu gūt aizņēmumu bez raizēm.
KĀDĒĻ TIK SVARĪGI
Iemācīties, kā būt par labāku vadītāju, var ne tikai menedžmenta skolā. Kaut gan vadības zinības ir daudz studētas un pieprasītas, tas lielākoties nedod veiksmīgu ieskatu īstās pasaules vajadzībās un nepieciešamībās. Turklāt biznesa skolā mācītais bieži vien aprobežoja ar matemātiskām loģistikas un izaugsmes analīzes skaitļošanām, seniem mārketinga teorijas pamatiem un vadības teorijas vēsturi, attīstību un pamata teorijām. Kad patiešām kļūsti par uzņēmēju, svarīgi ir ne vien degt par savu ideju un būt pilnībā pārliecinātam un izglītotam par tās tehnisko izpildījumu, uzbūvi un funkcionalitāti, bet arī mācēt pārvaldīt un atlasīt komandu, ar ko strādāt pie šīs idejas un paplašināt savu uzņēmumu. Lielākajā daļā gadījumā uzņēmēji nav skoloti, kā vadīt cilvēku grupas un veicināt sadarbību, bet tas ir viens no atslēgas elementiem uzņēmuma izaugsmē. Lai cik svarīgi ir atrast jomas profesionāļus, kas ļaus tehniski attīstīt produktu un kopējo piedāvājumu, tikpat svarīgi vai pat vēl svarīgāka ir pareizo cilvēku atlase. Ne velti investori pirmām kārtām skatās uz komandu, un tikai pēcāk vērtē ideju.
PAREIZIE JAUTĀJUMI
Pirmkārt, jāmācās jautāt pareizie jautājumi. Ieteicams sevi pārāk nenoslogot un fokusēties uz ne vairāk kā 3 svarīgākajiem mērķiem vienlaicīgi. Ir patiešām svarīgi netērēt savu enerģiju lietām un jautājumiem, kas var pagaidīt. Tāpat arī nedrīkst sadalīt savu uzmanību uz pārāk daudzām mazām un nenozīmīgām lietām. Ja Tavs uzņēmums ir jauns, tad, atkarībā no tā darbības lauka, jāsaprot, kuri ir jautājumi ir vissvarīgākie tieši šobrīd. Lai nekļūtu par savu darāmo darbu saraksta pakalpiņu, nepieciešams aizmirst mazsvarīgo un jautāt sev, kas svarīgs ir tieši šodien. Uz ko jākoncentrējas šodien? Aizmirsti vakardienu, un plāno rītdienu rīt. Fokuss ir visa pamatā.
SNIEDZ VAIRĀK TIEM, KAS IR IEINTERESĒTI
Koncentrē savu darbu un centienus nodrošināt augstāku vērtību tiem, ar kuriem Tu esi sasaistīts. Pārāk bieži uzņēmēji primāri cenšas iztapt tiem, kas nekādi nav saistāmi ar pašu uzņēmumu. Kaut gan vienmēr vajag paturēt prātā klientus un citus tirgus dalībniekus, uzņēmuma sākotnējā stadijā, bet arī vēlajos gados vajag domāt un koncentrēties uz saviem paša darbiniekiem, uz kreditoriem, akcionāriem, valdību un tās aģentūrām, kā arī sponsoriem, partneriem un citiem aģentiem, no kā bizness gūst savus ienākumus. Šie ir uzņēmuma pamatakmeņi. Ja kādu no tiem nespēj labi izmantot vai sadarbība izsīkst, tad ir nepieciešams celt trauksmi. Ja darbinieki nejūtas labi, akcionāri ir neapmierināti vai valdības aģentūras draud ar sodu par kādu pārkāpumu, tas var smagi ietekmēt uzņēmumu. Tādēļ vienmēr raugies, lai kreditori būtu apmierināti, lai akcionāru tiesības un vēlmes tiktu samērīgi ņemtas vērā, un valdības izdotie likumi tikt ievēroti.
STĀSTI – UN ĻAUJ NOTICĒT
Stāsti jau sen vairs kā nav domāti tikai bērniem. Pasakas gan. Ne velti populārā vietne Medium fokusējas tieši uz stāstniecību. Tā ir jaunā žurnālistika, jo cilvēki ir noilgojušies pēc teikām, pēc īstām un nesaspīlētām attiecībām, pēc kā saprotama un īsta. Lai Tavs uzņēmums tiktu sadzirdēts plašākā telpā, stāsti stāstus. Liec gan tiešajiem klientiem, gan arī investoriem noticēt. Neizmanto tik populāro atslēgas vārdu taktiku vai formālu un pārāk pareizu korporācijās lietoto valodas stilu. Ļauj klientiem un citām uzņēmumā ieinteresētajām pusēm saprast un sekot Tavai domai, to pasniedzot visiem saprotamā valodā.
TAVA MISIJA IR TAVS SLEPENAIS IEROCIS
*REKLĀMA
Ja gadījumā Tavs uzņēmums rīt izputētu, vai tas kādam patiešām traucētu? Vai tas kādam interesētu? Kādu sāpinātu? Strādā tā, lai Tu risinātu kādu problēmu, un cilvēki redzētu un izjustu Tavas misijas rezultātus. Maini pasauli, dari to labāku. Lai padarītu savu eksistenci nozīmīgu, seko savai misijai, un koncentrējies uz to, lai Tavi klienti justu izmaiņas – gan viņu pašu, gan arī apkārtējo dzīvēs, kad Tavs uzņēmums sniedz pakalpojumu vai pārdod produktu.
ESI STABILS
Ja Tu esi kādas grupas vadītājs, tad noteikti esi to jau izjutis. Tavā grupā vienmēr būs kāds, kas mēģinās mainīt Tavus standartus un liks fokusēties uz citām lietām. Tāpat Tavu investoru ieceres var nesaskanēt ar Tava uzņēmuma fokusu un vērtībām. Lai vai kāda ir citu nostāja, standarti un priekšstati par tavu darbu un uzņēmuma funkcijām, vienmēr vadies tikai un vienīgi pēc saviem standartiem. Neļauj cilvēkiem ar tevi manipulēt, iespaidot vai kā citādi mainīt lietu kārtību bez piekrišanas.
AUGSTI STANDARTI – LIELI SASNIEGUMI
Lai sasniegtu perfekciju, vienmēr sev uzliec augstus standartus. Nekad nesāc kādu darbu ar mazākiem standartiem. Neļauj arī saviem darbiniekiem samierināties ar neko citu, kā vislabāko un augstāko kvalitāti. Tavs uzņēmums ir te, lai sasniegtu savus mērķus, un nospraustu tos tādos augstumos, kādos citi to nevar sasniegt. Neesi viduvējība, esi savas nozares zvaigzne! Limiti nav īsti – ja ļausi saviem darbiniekiem sasniegt nesasniedzamo, viņi par to Tev pateiksies.
ATSPOGUĻO. UN TURPINI IESĀKTO LABĀK
Labi vadītāji laiku pa laikam, taču regulāri atspoguļo savas darbības un vadības stilu. Kaut gan neviens nav perfekts savas rīcības analizēšanā, Tu vari sasniegt visvairāk, ja regulāri analizē savas rīcības sekas. Taču jāatceras, ka paškritika netiek iznesta dienasgaismā. Tavai komandai nekad nevajadzētu rasties aizdomām par Tavu pašpārliecinātību. Izmanto šo tehniku tikai tādēļ, lai pilnībā izprastu tavas komandas vajadzības un uzlabotu savu profesionālo un vadības stilu dienu no dienas.
PAKALPO CITIEM
Tik tiešām. Pakalpošana nenozīmē izkalpināšanu. Pārtrauc domāt par to, kas Tev nepieciešams no cilvēkiem, un sāc izprast, kas nepieciešams taviem klientiem, taviem darbiniekiem, kā arī Taviem kreditoriem, investoriem un akcionāriem. Un tad – palīdzi viņiem. Nodrošini labāku produktu, pieejamību, labākus darba apstākļus, kredīta apmaksu un dividendes. Ļauj Tavam uzņēmuma plaukt, apmierinot citu vajadzības.
UZAUDZĒ BIEZU ĀDU
Kaut rakstā pēdējais, tam būtu jābūt pirmajam, ko dari, pat vēl nesācis uzņēmējdarbību. Vadītāja amats būs nepārkrauta emocionālā cīņa – gan pašam ar sevi, gan citiem. Neļauj tam tevi salauzt. Ej caur ērkšķiem uz zvaigznēm.