Uzņēmuma dibināšana ir tik pat elpu aizraujošs process, cik tas var būt arī biedējošs un lielu galvassāpju raisošs. Atvērt savu uzņēmumu nav nemaz tik viegli, kā varētu šķist – tas nav vienkārši izmantot interneta piedāvātās iespējas, lai aizpildītu anketu Uzņēmumu reģistrā, un reģistrētu savu uzņēmumu. Jaunas komercsabiedrības dibināšanai ir nepieciešams daudz vairāk darbību, nekā daudzi par to runā.
Viena no vissvarīgākajām lietām, kas ir nepieciešamas, lai dibinātu savu uzņēmumu, ir biznesa plāns un sava jaunā uzņēmuma biznesa plāna izstrāde. Šīs divas lietas ir ne tikai ārkārtīgi laikietilpīgas, taču būs noteicējas tam, vai jums būs iespējams saņemt uzņēmuma apstiprinājumu no investoriem vai citām iesaistītajām pusēm, kas var sniegt jums pašu pirmo grūdienu. Tikai gatavs biznesa plāns ir tas, kas ļaus jums veiksmīgi prezentēt savu uzņēmumu, savu ideju, kā arī veiksmīgi attīstīties, pieturoties pie visiem biznesa plānā esošajiem punktiem. Tā pat biznesa plāns var būt nepieciešams veiksmīgai uzņēmuma reģistrēšanai valdībā.
Biznesa plāns uzņēmumam ir kā viena liela, vienota stratēģija, kas nosprauž uzņēmuma mērķus, vīziju, darbību, nozari, darbu gaitu, kā arī daudz dažādus instrumentus un veidus, ar kuriem tas viss tiks panākts. Biznesa plāna struktūra var būt dažāda, taču cītīgi izstrādāts biznesa plāns pavisam noteikti sevī ietvers tādas ļoti svarīgas sadaļas, kā sākotnējās idejas analīze, tirgus analīze, un daudzas citas. Ir svarīgi atcerēties arī to, ka biznesa veidošana, liela vai maza, var prasīt daudz naudas līdzekļus un neparedzētus tēriņus. Lai izvairītos no situācijām, kad nepietiek naudas, lai nokārtotu kārtējo uzņēmuma dokumentāciju, šeit apskatāmi visi ātrie kredīti vienuviet, kas palīdzēs sagatavoties neparedzētiem tēriņiem.
Kā rakstīt biznesa plānu?
Biznesa plāna rakstīšana ir ļoti laikietilpīgs process, par cik tas sevī ietver daudz dažādas analīzes, pētīšanu, kā arī ļoti stratēģisku un precīzu plānošanu, kas nav izdarāma vienas nakts laikā. Biznesa plāna veidošana ir process, kas var aizņemt vairākus mēnešus, jo tikai cītīgi izstrādāts biznesa plāns būs galvenais uzņēmuma virzītājs.
Internetā ir iespējams atrast daudz dažādus biznesa plāna paraugus, līdz ar to šāda plāna sastādīšana var būt atvieglotāka – pašam nav jādomā pie plāna izskata, dizaina, struktūras un daudziem citiem elementiem, kas jau ir atrodami un gatavi apskatāmi, kā arī izmantojami jau gatavā biznesa plāna paraugā. Neskatoties uz to, ka ir pieejami daudz dažādi paraugi un jau gatavi šabloni, kā arī daudz citas informācijas saistībā ar biznesa plāna veidošanu, jebkura biznesa plāna sastādīšana ir laikietilpīgs process, kurā būtu jāiezīmē vairākas pašas galvenās sastāvdaļas jeb struktūrvienības.
*REKLĀMA
Tās ir:
- Uzņēmuma mērķis – šis ir pats biznesa plāna sākums, kurā ir nepieciešams skaidri un gaiši noformulēt sava uzņēmuma galveno mērķi (vai vairākus). Tā pat arī šajā sadaļā ir skaidri un gaiši jādefinē, kas ir uzņēmums, kāds ir uzņēmums, kādā nozarē tas darbojas, kāda būs galvenā uzņēmuma mērķauditorija, ko uzņēmums pārdos vai kādus pakalpojumus tas piedāvās, kā arī kāds ir galvenais uzņēmuma izaugsmes veids.
- Uzņēmuma oriģinalitāte – šajā sadaļā ir nepieciešams aprakstīt uzņēmuma produktu vai pakalpojumu inovāciju jeb to, ar ko šie pakalpojumi vai konkrētie produkti atšķiras no visiem pārējiem uzņēmumiem un to piedāvājumu. Sadaļā ir svarīgi minēt to, kas ir unikāls produktā vai pakalpojumā, kādas sabiedrības jeb patērētāju vajadzības tas apmierinās, un kas būs tas, kas uzrunās potenciālos klientus.
- Tirgus analīze – šī ir viena no svarīgākajām biznesa plāna daļām. Ne tikai biznesa plānā, tā pat arī pašam uzņēmumam ir svarīgi veikt tirgus analīzi, kas pēcāk ir veicama visu laiku. Biznesa plāns un tajā ietilpstošā tirgus analīze ir svarīgs atspēriena punkts vispārējai jaunā uzņēmuma veiksmei. Tirgus analīze ļaus izprast tagadējo konkurenci, uzzināt par visiem esošajiem uzņēmumiem, kas piedāvā tos pašus vai līdzīgus produktus, uzzināt par patērētāju vajadzībām un gaidām, kā arī palīdzēs atrast uzņēmuma mērķauditoriju, demografiku, un noteikt produkta izplatīšanas metodes.
- Konkurentu analīze – šeit ir iespējams analizēt visus lielākos konkurentus, ar kuriem nāksies saskarties un konkurēt uzņēmuma ikdienas dzīvē. Šajā sadaļā ir ļoti svarīgi uzskaitīt visas konkurentu vājības un stiprās puses, kā arī to, kādā veidā tieši jūsu uzņēmums būs labāks.
- Organizācijas struktūra – šī sadaļa raksturos jūsu uzņēmuma struktūru jeb vadību, valdes locekļus un galvenās struktūrvienības, kas būs nepieciešamas. Piemēram, loģistika, mārketings, personālvadība, ražošana un citas.
- Cilvēkresursi – šajā biznesa plāna sadaļā ir nepieciešams izklāstīt visus kritērijus un veidus, kā uzņēmumā tiks uzņemti jauni darbinieki un kas, kā arī kādā veidā tiks pārvaldīti visi cilvēkresursi jeb darbaspēks.
- Finanšu plāns – šī ir daļa no biznesa plāna struktūras, kas parasti sagādā ļoti lielas galvassāpes, jo tieši finanšu plāns ir tas, kuram ir nepieciešams pievērst vislielāko daļu uzmanības, jo finanšu plānam sevī ir jāiekļauj ļoti detalizētas izmaksas un nepieciešamos naudas līdzekļus pilnīgi visām uzņēmuma vajadzībām un nosprausto mērķu sasniegšanai. Tā pat finanšu plānam ir jāiekļauj sevi tādas lietas, kā:
- Uzņēmuma paredzēto apgrozījumu, peļņu un uzņēmuma neto vērtību;
- Uzņēmumam piederošo vai nepieciešamo īpašumu (ēkas, transports, utt.);
- Kapitālu, kas nepieciešams veiksmīgai uzņēmuma dibināšanai un darbības uzsākšanai;
- Un citas.
Kad biznesa plāns ir ticis izstrādāts un pieņemts, parasti pienāk otrā uzņēmuma dibināšanas kārta, paralēli visai dokumentācijas un citu nianšu kārtošanai. Šī daļa ir biznesa plāna precentācija, kas parasti ir nepieciešama investoru, start-up komisijai un citiem interesentiem, kā arī sadarbības partneriem, kuri ir gatavi investēt jaunā uzņēmuma veidošanai. Tā pat arī biznesa plāns ir vajadzīgs jebkuram lielam vai mazam pastāvošam uzņēmuma, un biznesa plāna prezentācija var būt nepieciešama jebkurā uzņēmuma dzīves posmā, kad tiek pieaicināti jauni investori.
Biznesa plāna prezentācija parasti sastāv no biznesa plāna kopsavilkuma. Tajā ietilpst tādi punkti, kā:
- Uzņēmuma apraksts un uzņēmuma darbības nozare;
- Uzņēmuma inovācija un īpašais pārdošanas veids;
- Tirgus analīze, kas ir jāveic vai jau ir veikta;
- Galvenie uzņēmuma mērķi, vīzija un stratēģija;
- Uzņēmuma menedžments;
- Visu uzņēmuma projektu termiņi.
Lai biznesa plāns uzņēmumam būtu veiksmīgs, kā arī pati prezentācija noritētu veiksmīgi, ir svarīgi, lai biznesa plāns būtu cītīgi izstrādāts un tā veidošanā jebkurš uzņēmuma dibinātājs izvairītos no tādām niansēm, kā:
Pārlieku lielām ambīcijām – jums ir jābūt spējīgam veidot tādus uzņēmuma mērķus, kas ir pamatoti un atbilstoši reālajām iespējām un tirgus situācijai;
- Finansiālu grūtību slēpšanas – finansiālu grūtību slēpšana ir ļoti slikta prakse. Informējiet savus aizdevējus un investorus, ja jūs pareģojat kaut kādas finansiālas grūtības. Caurspīdīgs biznesa plāns ir pareizais veids, kā iegūt banku, aizdevēju un investoru, kā arī sadarbības partneru uzticību.
- Šeit apskatāmi visi ātrie kredīti vienuviet.
- Nepietiekošas informācijas nodrošinājums.