Inovācijas mūs pavada ik dienas – katru jaunu dienu tiek izgudrots kaut kas jauns vai uzlabots iepriekšējais. Katru dienu uzņēmumi nemitīgi strādā pie tā, lai pilnveidotu savus pakalpojumus un preces, piedāvātu kaut ko uzlabotāku, kaut ko jaunu. Pateicoties tam, ka pastāv inovācijas, tiek uzlabota cilvēku dzīve, komforta līmenis un atvieglotas daudz dažādas problēmas. Ja agrāk cilvēki sūtīja pasta vēstules, ceļoja ar zirgiem un karietēm, tad pateicoties inovācijām cilvēki nepārtraukti nodod ziņas caur dažādiem čatiem, atrodoties dažādās pasaules malās, pārvietojas ar dzelzs radībām, kā velosipēdi un zirgu vietā izmanto ar elektrību darbinātas dzelzs kastes (elektro automobiļi). Inovācijas prasa arī naudas līdzekļus, aplūko mūsu tabulu, lai uzzinātu vairāk.
Mūsdienu saspringtajā dzīves ritmā, interneta dominācijas laikmetā un nepārtrauktā tehnoloģiskajā attīstībā ir nepieciešamas inovatīvas idejas vēl vairāk kā jebkad. Ja agrāk inovācijas radās, cilvēkam eksperimentējot un izmēģinot kaut ko jaunu, tad šodien inovācijas ir jebkura pētnieka, izgudrotāja, ražotāja, darinātāja un citu cilvēku dzinējs. Savukārt, tieši inovāciju dēļ daudzi piedzīvo neveiksmi – bez attīstības, vecā uzlabošanas un kaut kā jauna piedāvāšanas, lai apmierinātu sabiedrības un patērētāju vajadzības, nav iespējams noturēties ilgi.
Viss vecais ir tik labs, kamēr to nav aizstājis kaut kas jauns un labāks – tas nozīmē to, ka ja uzņēmums nemitīgi pieturās pie vecajiem pakalpojumiem, klientu servisa vai produktiem, un kāds cits uzņēmums nāk klajā ar tādu pašu, taču uzlabotu produktu, tas uzņēmums, kas palaidīs garām stimulu attīstīt arī savus pakalpojumus, ilgi nespēs noturēties. Tas ir tikai naturāli, ka cilvēkiem interesē viss jaunais. Lai gan ne vienmēr viss jaunais ir labāks, tas tik un tā ir jauns un visa jaunā izzināšana ir ļoti raksturīgi cilvēka uzvedībai.
Tieši tādēļ ir nepieciešams pārliecināties par to, ka Jūsu uzņēmums nav vienkāršs uzņēmums, kas pieturās pie vecajām metodēm, pierastām lietām un novecojušiem pakalpojumiem, bet gan ir inovatīvs uzņēmums, kas nemitīgi soļo uz priekšu un roku rokā ar inovācijām, attīstību, pašizaugsmi un tamlīdzīgām lietām. Inovācijas ir tā lieta, kurām ir jāslēpjas ikviena uzņēmuma un saimnieciskās darbības veicēja azotē – ar vecu tālu netiksi. Tā to var salīdzināt arī ar veco laiku zirgu jāšanām un pārvietošanos karietē – cik tālu un cik ilgā laikā jūs tiksiet? Ne pārāk tālu, un ceļš aizņems vairākas dienas (atkarībā no attāluma un apstākļiem). Savukārt, ar automašīnu, kas gan jaunieviesums, gan savā ziņā arī inovācija, Jūs variet vien pāris stundu laikā mērot simtiem vai pat tūkstošiem kilometru.
Inovatīvs uzņēmums ir atslēga veiksmei. Inovācijas pašnodarbinātiem un citiem ir tikpat svarīgas. Varētu teikt, ka inovācijas tiem, kas nodarbojas ar kaut ko pavisam mazu un ir ļoti atkarīgi no tā, ir vēl vairāk svarīgas nekā uzņēmumiem. Vai cilvēks, kas ar savām rokām modelē māla krūzītes, spēs izdzīvot, darinot tikai viena un tā paša stila krūzītes 10 gadu garumā? Strīdīgs jautājums, bet ir liela iespēja, ka tas nebūs iespējams. Aplūko mūsu tabulu, lai uzzinātu, kā tu vari izdzīvot finansiāli grūtos brīžos un izkulties no problēmām ātri, ērti, vieglu un maciņam draudzīgi.
*REKLĀMA
Kas ir inovācija?
Skaidrojot inovācijas vairāk kā terminu, ir jāsaka, ka inovācija pati par sevi ir kādas idejas pārveidošana par inovāciju – jaunu, labu pakalpojumu vai produktu, kas veido jaunu vērtību un nozīmi, par kuru cilvēki ir gatavi maksāt. Savukārt, lai ideja varētu tikt nosaukta par inovāciju, tai ir nepieciešams ne tikai pievienot jaunu emocionālo vērtību (jauns, labs, uzlabots), bet arī apmierināt to pašu vai jaunu patērētāju vajadzību. Tā pat inovācija var būt tikai tāds produkts vai pakalpojums, kas jau ir pastāvējis, taču tagad tiek uzlabots ar jaunām īpašībām un funkcijām, kas vēl nav bijušas. Lai inovācija būtu patiesa un īsta, ir nepieciešams manipulēt ar informāciju, iztēli un iniciatīvu, lai varētu piedāvāt jaunas vai vēl labākas vērtības un īpašības, kas padara produktu par vēl labāku un parocīgāku. Tā, viena no lielākajām inovācijām kļuva mobilo telefonu GPS navigācija – tas likvidēja nepieciešamību pēc GPS navigācijas iekārtām. Tā vietā cilvēki izmanto Waze, Google maps un citas mobilās GPS aplikācijas, lai nokļūtu un atrastu ceļu līdz teju jebkurai vietai pasaulē.
Zem vārda inovācijas slēpjas arī vārds risks – jebkurš jauninājums un jauns, svaigs ieviesums ir arī risks uzņēmumam, jo vienmēr ir iespējams nošaut greizi vai arī nesaņemt gaidītos rezultātus: apgrozījuma pieaugumu, jaunu trendu, pircēju pieplūdumu, izcilas atsauksmes un daudzus citus. Tādēļ arī ir radies teiciens par to, ka ne vienmēr viss jaunais ir labs – tas izpaužas un ir novērojams tieši tad, kad jaunā inovācija kaut kādu iemeslu dēļ nestrādā.
Tas, savukārt, rada lielas problēmas – viena no tām ir finansiālas grūtības. Lai atrastu veidu, kā pārvarēt tās, apskati mūsu tabulu, un izvēlies sev piemērotāku veidu tavu finansiālo problēmu atrisināšanai, neatkarīgi no tā vai tās ir radušās neveiksmīgas inovācijas vai kāda cita iemesla dēļ.
Kas ir inovatīvs produkts?
Produkts vai pakalpojums kļūst par jaunu inovāciju tikai tad, kad tas izceļas no visiem pārējiem pakalpojumiem vai produktiem ar kaut ko jaunu un īpašu, un patiesi atvieglo patērētāju dzīves vai apmierina patērētāju vajadzības daudz labākā un efektīvākā veidā, kas arī pašam uzņēmumam jeb inovācijas radītājam ir daudz efektīvāks, lētāks un vieglāk piegādājams. Inovācijas ir veiksmīgas produkta vai pakalpojuma pārmaiņas – inovatīvs produkts ir jauns, jaunu vērtību, īpašību un ieguvumu ieviesējs.
Inovatīvi produkti un inovācijas latvijā ir tikpat izplatītas, kā citur. Latvija pavisam noteikti ir viena no tām pasaules valstīm, kas cenšas turēties laikam līdzi un doties inovācijām pa ceļam – ieviešot jaunus produktus, jaunus pakalpojumus, izmainot veidus, kā kaut kas tiek darīts un piedāvājot Latvijas iedzīvotājiem jaunus, uzlabotus pakalpojumus, problēmu risinājumus un citas lietas. Viens no jaunāko inovāciju ieviesējiem Latvijā ir Latvijas Mobilais Telefons (LMT), kas nemitīgi ievieš jaunākās viedtehnoloģijas un tehnoloģiju inovācijas Latvijā. Starp piemēriem, kas ir inovatīvi produkti latvijā, var droši minēt mūsdienu autobusa biļeti jeb e-talonu. Protams, Latvija nebija tā valsts, kas ieviesa šādu sistēmu, taču, neskatoties uz to, ka tas aizgūts produkts, tas ir inovatīvs produkts arī mūsu valstī. E-talons ir pilnībā aizvietojis papīra biļetes, ir daudz ērtāks un vieglāks lietošanā – tas ieviesa pavisam jaunu sabiedriskā transporta braucienu apmaksāšanas sistēmu un šodien strādā bez problēmām.
Esot privātpersonai, kas ar savu hobiju pelna iztiku, mazam uzņēmumam vai arī kādam citam nelielam saimnieciskās darbības veicējam, ir jārēķinās ar inovācijas riskiem vēl jo vairāk. Ir jācenšas tos paredzēt, lai saprastu vai jaunā produkta ideja tiešām nostrādās. Finansiālu grūtību gadījumā aplūko mūsu tabulu, kas palīdzēs rast labāko risinājumu.