Kaut dizains bieži vien tiek asociēts ar mākslu, šīs divas nozares, kaut vēsturiski un loģiski saistītas, mūsdienās komerciālā nozīmē ir diezgan tālu viena no otras. Dizains, ko varam vērot dizaina un lietišķās mākslas muzejos, ir pavisam kas cits no tā, ko jaunie dizaineri vai, gluži vienkārši, viduvēji studenti, dara brīvajā laikā, lai nopelnītu iztiku vai kādu papildus kabatas naudu. Dizains priekš produktu iepakojumiem, dizaina plakāti specifiskiem pasākumiem, festivāliem vai kādiem citiem, ir izcilas iespējas nopelnīt pat tad, ja mākslinieciskums nav tevi raksturojošs. Te kredits247 komanda dalās ar savu personisko pieredzi, kā dizains nav saistīts ar mākslu, un kā tas var būt tavs trumpis, ja vēlies nodrošināt papildus ienākumu avotu.
1. DIZAINS IR BIZNESA PRASME
Lai ko arī teiktu visprasmīgākie dizaineri, dizains, kas Tevi atbalsta finansiāli, ir vairāk biznesa prasme, kā māksla. Ja vien bizness nav māksla, tad viens no dizaina priekšnosacījumiem dizainera karjeras ilglaicībai vairāku gadu garumā ir ne tikai lielisks dizains, kvalitatīvs darbs un lieliska darba ētika, bet arī savu interešu aizstāvēšana, komunikācija un fokuss uz ieņēmumiem. Lai gan radošums ir svarīgs, viens no pamatakmeņiem ilgstošā dizainera karjerā, kas zeļ un plaukst, nevis apraujas pēc dizaina skolas pabeigšanas un tuvinieku atbalsta izsīkšanas, ir biznesa prasmes. Iemācies klientu servisu, savu ieņēmumu un izdevumu balansēšanu un personisko finanšu plānošanu – tad viss būs sekmīgi.
2. DIZAINS SEVI NEPĀRDOD
Kā jau iepriekš ieteikts, dizains ir ne tikai māksla, bet vairāk – biznesa prasme. Lai izdzīvotu ar savu darbu, jāiet un jāpiedāvā savi pakalpojumi ārpasaulei. Jāsaprot, ka dizains sevi nepārdod; tam jābūt pašam dizainerim, kas komunicē ar iespējamiem klientiem, kas piedāvā savu cenu, novērtē sava paša pakalpojumus un liek arī potenciālajiem klientiem redzēt augsto dizaina pakalpojumu kvalitāti.
3. SKOLA: IEMĀCIES NEPIECIEŠAMO
Lai gan dizaina skolas māca dizainu, tehnikas, kā arī attīsta radošumu un laika plānošanas prasmes, vieni no svarīgākajiem kursiem, piemēram, savu pakalpojumu pārdošana, portfolio veidošana, ievads grāmatvedībā vai arī nodokļu un legālo uzņēmējdarbības veidu ievadkurss ir teju vienmēr uzskatīts vai nu par izvēles kursu, vai arī netiek pasniegts vispār. Šie kursi ir vieni no svarīgākajiem, lai ne tikai iemācītu dizainēt, bet izdzīvot. Radošums un izcili darbi, klienti un portfolio ir lietas, ko ārpasaules apstākļos nepieciešams prast līmenī, kas ļaus izdzīvot. Kā iegūt klientus, kā būvēt savu portfolio, kā reģistrēt savu nodarbinātību Latvijā – tas viss nepieciešams, lai sekmīgi turpinātu Tavu dizaina izglītību.
4. MĀCIES JAUTĀT JAUTĀJUMUS
Kad portfolio sastādīts, labi klienti iegūti un nu vēlies pierādīt savas gadiem ilgi trenētās prasmes, jāatceras, ka jāapstādina sevi no lieliskās iespējas brīvi mākslinieciski izpausties un jāatceras, ka klientam lielā mērā ir teikšana pār gala darbu. Lai darītu sadarbību vienkāršāku un mazāk laikietilpīgu gan tev, gan klientam, jāiemācās jautāt pareizos jautājumus. Lai gan šo prasmi iespējams apgūt laika gaitā, pamata uzdevums, kas parasti ietver tikai mērķi, pilnīgi noteikti nav pietiekams resurss, lai gūtu priekšstatu par klienta vajadzībām un vēlmēm. Kaut gan 5 jauni jautājumi pēc katras no klienta atbildēm var būt sākotnēji nogurdinoši, tā ir iespēja pilnīgi izprast, kāds ir dizaina mērķis, kas ir gala lietotājs, kādas attieksmes, vajadzības, vēlmes un ikdienas dzīve iespaido lietotāja dizaina detaļas, un tādējādi ietaupīt laiku, kas būs pavadīts, pēc tam mainot un uzlabojot dizainu.
5. NĒ IR LABA ATBILDE
*REKLĀMA
Iemācīties teikt “nē” ir viena no svarīgākajām prasmēm, kas ļaus iegūt klientus, kas novērtē Tavu darbu, ar kuriem vienkārši sastrādāties un kuri ir uzticami, kā arī racionāli un ļauj Tev strādāt individuāli. Ne tikai “nē” parādīs tavu pozīciju, bet arī atļaus nedaudz ietekmēt gala dizaina rezultātu. Galu galā, lai gan komerciālais dizains ar mākslu teju vai nepārklājas, tavs portflio, lai būtu vairāk mazāk reprezentabls un rādītu darbu augsto kvalitāti gan tehniskajā, gan arī mākslinieciskajā ziņā, iegūs no kvalitatīviem darbiem.
6. RĒĶINU MĀKSLA
Rēķini un to iesniegšāna, un – galvenais – apmaksa un atalgojuma saņemšana, kā arī pēcākā administrēšana, ir viens no galvenajiem elementiem biznesa prasmju komplektā. Lai vienmēr tiktu pie atalgojuma, rēķinus jāmācās sniegt laicīgi, bet to administrēšanai nepieciešams laiks. Lai vienmēr zinātu tiešos samaksas termiņus un tādējādi būtu spējīgs plānot savas finanses, ieteicams rēķinu iesniegt jau pirms līgumdarba beigām, bet par to izpildes termiņiem un citiem datumiem vienoties iepriekš. Tas palīdzēs visu finansiālo pusi un grāmatvedību, kā arī komunikāciju ar klientu ir atvieglot.
7. ZAGT IR ATĻAUTS
Lai gan ne tieši, zagšana ir atļauta, kad runa iet par dizaina risinājumiem un pamata konstrukcijām. Jāatceras, ka, kaut gan māksla, dizains ir sensena profesija, kas savā vēsturē saskārusies ar daudz un dažādiem dizaina izaicinājumiem un tiem radusi optimālos risinājumus. Lai savā darbā radušās problēmas pēc iespējas vienkāršāk un ātrāk atrisinātu, ir atļauts, pat ieteicams, aizņemties risinājumus no jau pabeigtiem dizaina darbiem.
8. E-PASTI UN KOMUNIKĀCIJAS PAMATI
Kā jau pakalpojumu nozarē strādājošs, tev patiešām jāiemācās komunicēt ar e-pastu starpniecību efektīvi un ātri, tajā pašā laikā nekļūstot par vergu sociālajiem tīkliem un citām platformām. Lai nodorošinātu veiksmīgu sadrabību ar klientu, e-pasta komunikācija ir viena no pamatlietām, turklāt pilnīgi nesaistīta ar mākslinieciskumu.
9. KRITICISMS: VITĀLI
Būt kritiskam nepieciešams ne tikai ar klientiem un vēlmēm, bet arī ar savu gala darbu. Kriticisms, kas vērsts uz citu darbiem, ļaus Tev mācīties no kļūdām, kas pašam neizmaksās ne centa: gan laika, gan zaudēto klientu un tādējādi – potenciālo ienākumu – ziņā. Lai vēl vairāk attīstītu savas prasmes, mēģināt šīs kļūdas uziet un rast dizaina risinājumus individuāli ir labs treniņš, lai parādītu, ko iespēj kriticisms. Savukārt kriticisms, vērsts uz saviem paša darbiem, liks producēt augstākas kvalitātes darbus, kas laika gaitā arī nodrošinās augstākus ienākumus. Tas ne tikai ļaus augt un attīstīties, pat mazapmaksātā darbā, bet arī nodrošinās to, ka portfolio būs spīdošs un neprasīs papildus darbu, piesakoties uz specifiskiem augstāk apmaksātiem darbiem.
Kopumā, dizains patiešām nav tikai māksla tās klasiskajā nozīmē. Māksla izdzīvot ar dizaina karjeru sevī ietver biznesa prasmes izcilas prasmes komunicēt ar klientiem, teikt nē, kad tas nepieciešams, kā arī administrēt savas uzņēmējdarbības finansiālās un legālās puses. Strādājot profesionālajā nozarē, nepieciešams apzināties, ka darbs un tehniskās prasmes ir tikai viena no darba pusēm. Liela ietekme ir citām specifiskām prasmēm, kā grāmatvedībai, komunikācijai, un citām. Galu galā, dizains nav tikai un vien māksla.