Neatkarīgi no tā, vai ar stratēģiju un politiku tiek domāta uzņēmuma, organizācijas, biedrības vai valdības stratēģija un politika, starp abiem šiem terminiem pastāv diezgan liela atšķirība, kas nereti mēdz būt jaukta. Visā kopumā starp šiem abiem ir novērojama galvenās atšķirības tajā, ka stratēģija ir specializēts un cītīgi izstrādāts plāns, kā sasniegt konkrētus mērķus, iegūt noteiktas tirgus pozīcijas, kā arī uzņēmuma nosprausto vīziju – tas ir plāns, kas sevī ietver ļoti detalizētus, konkrētus un skaidrus, stratēģiskus soļus, kas noved pie nepieciešamā un vēlamā sasniegšanas. Taču politika ir pavisam kaut kas cits – politika ir saistīta ar konkrētiem noteikumiem, kas tiek izstrādāti, lai uzņēmums ievērotu racionālu lēmumu pieņemšanu. Neskatoties uz to, ka kaut kādā mērā stratēģija un politika var šķist diezgan līdzīgi, ir svarīgi apzināties to, ka starp šīm divām lietām ir liela atšķirība. Šajā rakstā iepazīstināsim ar galvenajām pazīmēm katrā, lai izšķirtu visas atšķirības starp stratēģiju un politiku.
Kas ir stratēģija?
Kā vēsta stratēģijas definīcija, tad stratēģija ir spēles plāns – izvēlēts un cītīgi izstrādāts plāns, kā panākt organizācijas nospraustos mērķus, iegūt klientu un pircēju uzticamību, uzlabot savu konkurētspēju un iegūtu augstāku vietu tirgū. Stratēģija ir noteiktu darbību kombinācija, kas ir izstrādāta ar smalki pārdomātu piegājienu katrai darbībai, kas rezultātā noved pie organizācijas izvirzītajiem mērķiem un ievirza to uz šo mērķu sasniegšanas ceļa. Tas ir cītīgi integrēts plāns uzņēmumā, kas palīdz panākt tādus izplatītākos mērķus, kā:
• Efektivitāti
• Krīžu komunikāciju un notikumu kontroli
• Pilnu resursu izmantošanu
• Attīstību
• Risku priekšlaicīgu novēršanu
• u.c.
Stratēģija ir plāns ar noteiktiem uzdevumiem un darbībām, kas uzņēmumam, valdībai, organizācijai, biedrībai, cilvēku grupai vai pašam cilvēkam ir jāpaveic, lai paveiktā rezultāts virzītu to tuvāk galvenajam nospraustajam mērķim. Stratēģija ir tas, kas uzņēmumu padara īpaši veiksmīgu. Ja uzņēmumam nav zināma un izstrādāta stratēģija, tas nespēj pilnvērtīgi, secīgi un ātri virzīties uz priekšu, lai attīstītos. Veidojot uzņēmuma stratēģiju, ir svarīgi ievērot:
• Stratēģijai ir jābūt veidotai uzņēmuma augstākajā vadībā, taču tā pat savas noteiktas stratēģijas drīkst izstrādāt arī uzņēmuma atsevišķas divīzijas un nodaļas. Piemēram, personāla menedžmenta stratēģiju izstrādās personāldaļas vadība un darbinieki, nevis uzņēmuma valde. Veidojot apakšstratēģijas ir svarīgi, lai katra stratēģija galējā rezultātā sekotu līdzi galvenajai uzņēmuma stratēģijai un tās mērķiem. Ja galvenās visa uzņēmuma stratēģijas mērķis ir attīstība, tad arī personāldaļas stratēģijai ir jābūt ar mērķi uz attīstību darbinieku pārvaldē, uzņemšanā, izglītošanā vai jebkurā citā uzņēmumam svarīgā jomā.
• Stratēģija nav īstermiņa projekts – tai ir jābūt veidotai ar ilgtermiņa darbības un uzvedības plānu un ilgtermiņā sasniedzamiem mērķiem. Stratēģija ir tā, kas ietekmē un virza uzņēmumu ilgtermiņā. Tas, kas tiek panākts īstermiņā ir paveicamā plāns, nevis stratēģija.
• Stratēģijai ir jābūt dinamiskai – stratēģiju veidojot, ir jāpatur prātā augstā nepieciešamība pēc stratēģijas mobilitātes jeb spējas pielāgoties, pilnveidoties un mainīties laika gaitā. Veidojot stratēģiju, uzņēmums nedrīkst iekalt precīzus un pilnībā nemaināmus mērķus un uzdevumus. Tirgus, kā arī pasaule ir nemitīgi mainīga. Ārējie apstākļi, kas ietekmē uzņēmumu ir vēl mainīgāki. Līdz ar to stratēģijai ir nepieciešams “paturēt prātā” šādu iespējamību, ka tai nāksies mainīties un adaptēties, balstoties uz ietekmi, kāda tiek izpausta un kādu izjūt konkrētais uzņēmums.
• Stratēģijas galvenā būtība ir virsīt uzņēmumu izaugsmei un attīstībai, taču arī priekšlaicīgai risku, nelaimes gadījumu un citu nelabvēlīgu situāciju neitralizēšanai un izbēgšanai. Tādēļ stratēģija ir ilgtermiņa process un pasākums, kas nemitīgi prasa plānošanu un analizēšanu.
• Stratēģijai ir jābūt izplānotai tā, lai, to ievērojot, visi uzņēmuma resursi tiktu izmantoti pilnvērtīgi un vislabākajā iespējamā veidā. Jo īpaši stratēģijai ir jāpārliecinās par to, lai uzņēmuma skaudrākie resursi tiktu izmantoti vislabākajā veidā bez jebkāda veida šādu resursu liekas izsmelšanas.
Kas ir politika?
Uzņēmuma politika pārsvarā tiek vērtēta un skatīta kā uzņēmuma nelielās misijas noteikumi un nosacījumi, kuriem sekojot līdzi un ievērojot, tiek pieņemti lēmumi un rīcības plāni uzņēmumā. Politika tiek veidota uzņēmuma valdē un augstākajās menedžmenta sfērās, kas izstrādā politiku jeb pamatprincipus tam, kā notiek uzņēmuma darbība, lēmumu pieņemšana un darba kārtība. Politika palīdz akcentēt konkrētus noteikumus, vērtības un pieņēmumus, kas valda organizācijā un nosaka tās darbību. Pašā pamatā uzņēmuma politika, paralēli daudzām citām lietām, ir tas, kas strādā kā pamats darbību veikšanai uzņēmumā. Respektīvi, politika nosaka to, kā uzņēmums rīkojas, kā tas domā, kā tas risina un pieņem lēmumu.
*REKLĀMA
Politika tiek veidota tā, lai tiktu ievērots uzņēmuma lielākās darbinieku daļas vērtības un uzskati pret jebkuru situāciju, kurā uzņēmums nonāk. Politika tiek veidota balstoties uz pagātnes pieredzi un vispārpieņemtām normām, apkārtējās un iekšējās vides ietekmi, uzņēmuma darbības specifiku un citiem svarīgiem faktoriem. Pārstāvot visa uzņēmuma viedokli, politika ir tas, kas vieno visus uzņēmuma darbiniekus un pašu uzņēmumu pie kopīgas politikas īstenošanas vienisprātis.
Politika ir tas, kas palīdz uzņēmuma menedžmentam noteikt to, kas ir darāms, ko ir nepieciešams un kā kaut kas ir darāms konkrētā situācijā. Politika ir ilgtermiņa projekts, kam vajadzētu pavadīt uzņēmumu visu laiku.
Galvenās atšķirības starp stratēģiju un politiku:
Neskatoties uz to, ka stratēģijas un politikas definīcijā un galvenajā būtībā ir novērojamas izteiktas atšķirīgās iezīmes, tālāk tiek uzskaitītas galvenās un nozīmīgākās atšķirības starp stratēģiju un politiku uzņēmumā:
• Stratēģija ir milzīgs, vienots plāns, kas sastāv no vairākiem plāniem, kuri sevī ietver noteiktas darbības, rīcību un soļus uzņēmuma nosprausto mērķu sasniegšanai.
◦ Politika ir vispārpieņemtu normu un uzvedības, domāšanas un rīcības noteikumi un regulējums, kas ietekmē ikdienas uzņēmuma darbu un lēmumu pieņemšanu.
• Stratēģija ir darbības plāns, taču politika ir tikai darbības veikšanas noteikumi un vadlīnijas, kas nosaka, kādā veidā kaut kam ir jābūt paveiktam.
• Stratēģija var tik mainīta un pielāgota jebkurai situācijai un apkārtējās vai iekšējas vides ietekmei – tā ir nemitīgi mainīga un attīstās.
◦ Politika ir pretēja – politika ir uniforma pēc savas dabas un principiāli nemainīga visa uzņēmuma pastāvēšanas laikā, tiklīdz politikā netiek veiktas izmaiņas vai arī līdzšinējo politiku nenomaina jauna politika. Neskatoties uz to, jebkurai uzņēmuma politikai ir iespējams piemērot izņēmuma gadījumus vai noteiktas atlaides neparedzētu situāciju gadījumā.
• Stratēģija ir koncentrēta uz nemitīgu darbību un uzņēmuma nospraustajiem mērķiem, taču politika ir balstīta uz lēmumu pieņemšanu, to kārtību, veidu un noteikumiem.
• Stratēģija vienmēr tiek veidota uzņēmuma pašā augšgalā, taču jebkura apakšstratēģija tiek veidota uzņēmuma vidējā līmeņa vadībā. Kontrastējoši, politika parasti tiek veidota tikai uzņēmuma augstākā līmeņa vadībā, kas nosaka uzņēmuma darbību un lēmumu pieņemšanu.
• Stratēģija nemitīgi analizē, pielāgojas un cīnās ar apkārtējās vides faktoru ietekmi, taču politika ir vairāk balstīta uzņēmuma iekšējās vides darbības kontrolēšanai.