Nevienam īsti nepatīk definīcijas, taču tās var palīdzēt īsti aptvert to, kas ir operatīvais līzings. Operatīvais līzings pēc būtības ir līgums, kas atļauj izmantot aktīvu, bet neiesniedz īpašuma tiesības uz šo aktīvu. Šāda veida līzings ietver aktīvu ārpusbilances finansēšanu, kur iznomātais aktīvs un saistītās nākotnes maksas saistības nav iekļautas uzņēmuma bilancē.
Operatīvais līzings atspoguļo iznomātāja aktīvu nomas līgumu ar noteikumiem, saskaņā ar kuriem vispārpieņemtiem grāmatvedības principiem nav nepieciešama kapitāla noma. Tipiski aktīvi, kurus nomā ar operatīvo līzingu, ir nekustamais īpašums, lidmašīnas un dažādas iekārtas ar ilgu lietderīgu lietošanas laiku. Operatīvā līzings var būt sevišķi izdevīgs atsevišķiem uzņēmumiem un privātpersonām, piemēram, ASV uzņēmējsabiedrībām tas ļauj saglabāt bilances aktīvus un pasīvus to bilancēs. Lai izpildītu operatīvā līzinga noteikumus, uzņēmumiem jāveic testi, kas sastāv no četriem kritērijiem, kuri nosaka, vai nomas līgumi būs operatīvie vai kapitāla aizdevumi.
Saskaņā ar spēkā esošajiem vispārpieņemtiem grāmatvedības principiem uzņēmumos līzinga līgumi ir jāuzskata par kapitāla nomu, ja tie atbilst noteiktiem nosacījumiem:
- Nomas līguma beigās īpašumtiesības tiek nodotas nomniekam.
- Noma ietver iespēju veikt iegādi.
- Nomas maksājumu pašreizējā vērtība pārsniedz 90% no aktīva patiesās tirgus vērtības.
Ja neviens no šiem nosacījumiem nav izpildīts, noma prasti tiek klasificēta kā operativais lizings. Protams, katram aizdevējam var būt nedaudz savādāki nosacījumi, tāpēc ir svarīgi sīkāk iepazīties ar noteikumiem un atmaksas iespējām.
*REKLĀMA
Viens no populārākajiem ir operatīvais auto līzings. Saskaņā ar operatīvo līzingu, visas ekspluatācijas izmaksas (apkalpošana, reģistrācija, riepas, apdrošināšana utt.) tiek iekļautas līzingā noteiktajā termiņā ar vienu noteikto ikmēneša atmaksas summu. Operatīvais nomas līgums samazina tiešā lietotāja administrācijas izmaksas un ļauj viņiem vienkārši atdot transportlīdzekli, vienlaikus samaksājot vienkāršu ikmēneša atmaksu. Tas parasti ir efektīvi organizācijām, kas izmanto vismaz dažas automašīnas. Domājiet par operatīvo līzingu kā īpašuma nomu. Pastāv ievērojamas atšķirības starp nomas līgumu ar kapitāla un operatīvo nomu. Operatīvā līzinga beigās, neskatoties uz to, cik lielu pārmaksu esat veicis, konkrētā automašīna (vai cits priekšmets) nepāries jūsu īpašumā. Tas nozīmē, ka operatīvais līzings sniedz iespēju izmantot automašīnu, maksājot salīdzinoši nelielu ikmēneša maksājumu, vienlaikus neapgrūtinot sevi ar to, ka šī automašīna būs jūsu īpašumā vairākus gadus un jūs nevarēsiet pāriet uz jaunāku automašīnu. Katrs aizdevējs ir noteicis konkrētu limitu pēc kā tad katrs var nolemt, vai persona vēlas turpināt maksāt ikmēneša maksājumus vai iegādāties automašīnu savā īpašumā. Tādā veidā ir iespējams arī viegli testēt automašīnu un skatīties, kā mainās tirgus situācija. Pastāv liela iespējamība, ka ar laiku parādīsies jauni piedāvājumi, kas būs noderīgāki konkrētā situācijā.
Pirmā iemaksa operatīvā līzinga gadījumā var ievērojami variēt. Viens no variantiem ir izmantot iespējas, ko sniedz operatīvā līzinga kalkulators. Pirmā iemaksa ir atkarīga ne tikai no tā, kādu priekšmetu izvēlas un kāda ir tā tirgus vērtība, bet arī jūsu vecuma un maksātspējas. Tāpat arī parast, ja summa, kas būs daļa no līzinga ir lielāka vai vienāda ar 100 minimālajām mēnešalgām (EUR 430 mēnesī), tad bankas piešķirtā aizdevuma summa nevar būt lielāka par 90% no darījuma summas. Ja jūs vēlaties darījumu par EUR 42000, tad jums ir iespējams saņemt pilnīgu līzingu (100%). Pēc tam liela loma ir arī līzinga procentu likmes. Ja jūs izvēlāties, ka operatīvais līzings lietotam auto ir labākais risinājums, tas nozīmē, ka arī jūsu procentu likme var būt mazāka, jo to ietekmē automašīnas vecums, kā arī jūsu kredītvēsture, valūta, kādā tiks noformēts līzings un periods. Daļa no lies var būt tā saucamā “starpbanku likme” un paša aizdevēja vai citas bankas likme. Tas nozīmē, ka papildus likme vienmēr tiek izskatīta individuāli un katrs gadījums var būt savādāks, tāpēc nevajadzētu ņemt arī pārāk nopietni to, ja operatīvais līzings atsauksmes nešķiet labvēlīgas. Jums ir izvēle vai uzticēties mainīgajai vai fiksētajai procentu likme. Fiksētā likme ir uz nenoteiktu laiku vai pat visu līzinga laiku, kas nemainās. Tomēr par to ir jāmaksā – tā parasti mēdz būt augstāka par mainīgo likmi. Tādā veidā pats aizdevējs nodrošinās par to, ka naudas tirgū var būt liels kāpums vai kritums un līdz ar to var nākties piedzīvot zaudējumus. Tas var notikt ļoti viegli ekonomiskās krīzes laikā vai arī, ja tiek negatīvi sakustināta uzticamība kādai no iestādēm, kas tieši vai netieši skar naudas jautājumus. Savukārt mainīgā procentu likme ietver nemainīgu aizdevēja likmi un mainīgu starpbanku likmi. Likme var tikt pārskatīta pēc pāris mēnešiem (parasti 3-6). Pēc tam ikmēneša maksājums var samazināties vai palielināties. Protams, tas ir sava veida risks, taču sākotnējā likme ir mazāka nekā fiksētā, līdz ar to daudzi izvēlas šādu pieeju.
Kā tiek noformēts operatīvais līzings?
Vispirms ir jāizvēlas vēlamais līzinga priekšmets, piemēram, jauns Audi A. Pēc tam jums ir jādodas uz izvēlēto kompāniju vai aizpildīt pieteikumu internetā. Pēc tam ir jāsagatavo visi prasītie dokumenti. Parasti tie nav apjomīgi, līdz ar to ir iespējams pieteikties ātri un ātri arī saņemt atbildi. Lai gan banka vai līzinga kompānija parasti pieteikumu izskata 1-3 dienu laikā, izdevīgākie aizdevumi ir tie, kas tiek piešķirti vēl ātrāk. Protams, ir svarīgi, lai katrs pietiekuma veicējs atbilst noteikumiem. Pēc tam līzinga izsniedzējs informē par nosacījumiem ar kuriem ir iespējams sīkāk iepazīties līgumā un pēc tam pašam izvērtēt, vai piedāvātie nosacījumi ir tiešām to vērti. Ja noteikumi apmierina, ir jāveic pirmā iemaksa. Automašīnas gadījumā tā tiek reģistrēta CSDD ar līzinga izsniedzēju kā īpašnieku, taču ar papildus dokumentiem tādā veidā, lai nerastos pārpratumi par jūsu tiesībām vadīt automašīnu. Pēc tam tiek noformēta arī obligātā apdrošināšana un samaksāti nodokļi, kas arī var variēt, atkarībā no automašīnas vērtības, izmešu daudzuma u.c. Pēdējais solis ir tas, kad jūs dodaties pie automašīnas pārdevēja un saņemiet automašīnas atslēgas un brauciet ar jauno automašīnu.
Aizvien vairāk cilvēku interesējas par priekšrocībām, ko sniedz operatīvais līzings. Daudz kas ir atkarīgs arī no aizdevēja un pieprasījuma, tomēr ja ir skaidrs mērķis, nevajadzētu būt problēmām veiksmīgi izmantot finansiālo atbalstu, lai iegūtu vēlamo priekšmetu, katru mēnesi veicot noteiktus maksājumus. Tāpat arī jāseko līdzi konkrētajam procentu skaitam, kas nāk papildus maksājumiem. Nevajadzētu pārvērtēt savas spējas veikt maksājumus. Tas ir vēl viens svarīgs aspekts, lai katra iesaistītā puse būtu apmierināta un tiktu izpildīti līguma nosacījumi. Pieprasījumu izskatīšana nemaksā neko, tomēr papildus nāk komisijas maksa un citi izdevumi, piemēram, par automašīnas novērtējumu, īpašumtiesību pārreģistrēšanu u.c. Tas viss summējas kopā un veido reālos izdevumus, kā arī papildus ikmēneša maksājumu. Pēc tam, kad līzinga līguma periods ir beidzies, jums ir tiesības arī izpirkt konkrēto priekšmetu par atlikušo vērtību vai arī atdot atpakaļ pārdevējam.