Lai gan visi vēlamies būt apveltīti ar spēju saprast, kas mums dzīvē patiešām nepieciešams, savukārt ko sabiedrība vēlas mums likt darīt, pirkt un uzņemt, nereti tas vien, ka ejam uz iepirkšanās centriem ar domu, ka nu jau iepirksimies gudri, nepieļausim iepriekšējās kļūdas un vispārīgi nedarīsim neko, kas varētu negatīvi ietekmēt ne tikai mūsu maciņus, bet arī attiecības ar naudu, tērēšanas ieradumiem un patēriņa kultūru. Kad nākamo reizi vēlaties ko iegādāties, ieteicams visupirms saprast, kā šī lieta, prece, pakalpojums vai kas cits atbilst tavām paša vērtībām. Tas ir, pirms katra pirkuma izdarīšanas jāvelta laiks pamatīgai sevis izpratnei un perfektā produkta vai servisa atrašanai, lai varētu patērēt tikai un vienīgi tik, cik nepieciešams, un ne par mata tiesu vairāk. Lasi tālāk un uzzini, kas par sevi un attiecīgo produktu jāzina pirms veikt pirkumu.
Ko man nozīmē minimālisms?
Pirms iegādāties jebkura veida priekšmetu vai pat doties uz veikalu, nepieciešams zināt, ko tev nozīmē minimālisms. Iespējams, ka esi kāda priekšmeta kolekcionārs, vai arī vērtē asās garšvielas daudz augstāk par vienkārši pagatavotu ēdienu. Piemēram, apavi, apavi un citas lietas manā skatījumā ir daudz savādākas, nekā citu minimālistu iegādātie apavi, apģērbi un sadzīves tehnika. Minimālisms man nozīmē atbrīvošanos no liekiem un nevajadzīgiem tēriņiem, un savas naudas tērēšana ar apdomu, nedomājot par sava šī brīža ieguvumu, bet gan attiecīgās lietas vai pakalpojuma iespējamu izmantojumu gadu gaitā, kā arī iegādāto lietu prātīga kopšana un sapratne, ka mani tēriņi paredzēti tikai un vienīgi tam, lai es varētu īstenot savus mērķus un ieceres tādā veidā un secībā, kā plānots. Piemēram, vieniem minimālisms nozīmē dārgu un viegli, estētiski bet atturīgi dizainētu interjeru, lielus logus un klusumu, taču citiem – tehno mūziku. Vieniem minimālisms finansēm nozīmē neuztraukties par detaļām un nemēģināt atturēties no pārāk lielas vienkāršības sava budžeta plānošanā, savukārt citiem minimālisms būs iekrājumu veidošana ceļošanai un visu citu izdevumu minimimalizēšana. Citiem savukārt minimālisms nozīmē pavisam citus dzīves aspektus, un, lai tos harmonizētu ar saviem tērēšanas ieradumiem, ieteicams sevi patiešām labi izprast.
Kādi ir mani mērķi, finanšu un dzīves stils?
Minimālisma definēšana un izpratne par to, ko šis jēdziens nozīmē tieši Tev, nav vienīgais, kas jādara vēl pirms pirkuma izdarīšanas un pašas iepirkšanās. Vēl ļoti svarīgi, pirms pat dodaties uz iepirkšanās centru, ir saprast, kur tieši vēlams tērēties, bet kur esi ar mieru ietaupīt. Šis jautājums svarīgs, lai uzzinātu, kur Jūs vēlaties investēt savu naudu, bet kur – ietaupīt, turklāt kam – iekrāt. Tā, piemēram, Tavs personīgais izdevumu saraksts var būt ļoti dažāds, atkarībā no tā, kādas ir tavas preferences. Ja, piemēram, rūpējaties par savu veselību, tad noteikti necentīsieties ietaupīt un apgriezt visas izmaksas, kas saistītas ar svaigu augļu, dārzeņu, kā arī citu veselīgu pārtikas produktu iegādi. Savukārt gadījumā, ja vēlaties ietaupīt uz veselību, un jūsu prioritāte ir, teiksim, videospēles vai jaunākās kino pirmizrādes apmeklējums, tad prioritātes ir pavisam citas.
Vai šis pirkums mani virza pie saviem mērķiem?
*REKLĀMA
Ja iepriekšējie jautājumi tevi virzīja uz pareizās atbildes atrašanu ar mērķi izprast savas finanses, vajadzības un saprast, ko vēlies no dzīves – minimālismu vai iekrājumus, kādas ir tavas preferences un vispārēji lika analizēt savus tērēšanas ieradumus no cita skatpunkta, tad šis un nākamie jautājumi jau ķeras vērsim pie ragiem. Ja vēlies uzzināt, kas ir tas pie kā jāpiestrādā, lai kļūtu par patiesu minimālistu, tad lasi tālāk! Esot veikalā un sākot iepirkšanās procesu, Tu vēlēsies sev jautāt, vai šie pirkumi un lietas vai pakalpojumi, kas atrodas iepirkumu groziņā – vai nu īstajā, vai reālajā pasaulē – patiešām atbilst taviem pašas mērķiem. Vai jaunie svārki palīdz ar mērķa sasniegšanu un jaunas valodas apguvi? Vai šokolādes torte līdz pie notievēšanas centieniem un palīdz iekrāt naudu ceļojumam uz Āziju? Šie un citi jautājumi var Tev likties muļķīgi, bet vienmēr jāpatur prātā savi ilgtermiņa mērķi, un citas savas darbības jāpielāgo tiem, nevis jāļauj impulsa pirkumiem aizēnot savas iespējas pēc labākas, piepildītākas dzīves un kvalitatīvākiem iepirkumiem, kas nes prieku un sniedz vērtību ilgtermiņā. Filtri, kā, piemēram, tava personiskā vajadzību un preferenču piramīda, kā arī vērtību sistēma, izcili kalpos Tavu pirkumu filtrēšanai un kvalitātes apstiprināšanai. Ja Tu esi nolēmusi vairāk laika pavadīt ārpus pilsētām, tad jaunu augstpapēžu kurpju iegāde noteikti nav tavs primārais mērķis. Tas noteikti nav ne uz pusi tik svarīgi, kā izturīgu un ilglaicīgu pārg;ajienu zābaku iegāde, termoveļas un karabīņu krājumu papildināšana un citi sīkumi, kas virza Tevi pie mērķiem. Tāpat, ja izvēlies atbalstīt kādu konkrētu vērtību, kā dabas aizsardzību un zaļāku ražošanu, tad noteikti izvēlēsies iegādāties nevis vienkāršāko neilona auklu un vilnas termoveļu, bet gan organisku vai no otrreizēji pārstrādātiem materiāliem pašūtas veļas, kas aizsargā dabu.
Kā iepirkšanās liek man justies?
Ja iepriekšējie jautājumi bija lielākoties racionāli un objektīvi, ļaujot Tev uzelpot un izšķirt starp “gribu” un “vajag”, tad šis būs kas tam pilnīgi pretējs. Jušanās ir ne tikai ļoti subjektīva, bet arī izcili droša metode, lai saprastu, vai patiešām šī lieta būs tik ļoti patīkama un nepieciešama arī pēc vairākiem gadiem vai, teiksim, sešiem mēnešiem. Kā tieši es jūtos? Vai patiešām šķiet, ka šī būs laba izvēle manam minimālista iedzīves saturam, vai arī kārtējo reizi nākas iegādāties ko tādu, kas pēc pāris mēnešiem vairs nebūs aktuāls? Kad bija pēdējā reize, kad Tu sekmīgi uzticējies sestajam prātam? Kad tieši jautājam sev, vai vēlamies tikai nomaskēt reklāmas radīto sajūsmu, vai arī patiešām jūtam nepieciešamību pirkt šo produktu, tad atbilde nenāk viegli. Laika gaitā un praktizējot šo modeli dienu no dienas, tomēr būs iespējams iegūt dažādus skatpunktus un vieglāk analizēt savas emocijas un subjektivitāti pret patēriņa kultūras radītajām emocijām.
Vai pirkums bija tā vērts?
Jautājumu uzdošana tomēr gluži vienkārši neapstājas pie tā, ka esam veikuši pirkumu. Nepieciešams laiks apdomāt un saprast, kā šis pirkums – pakalpojums vai prece – ļauj mums sasniegt iecerētos mērķus, kā tas iekļaujas mūsu vērtību sistēmā un citās skalās, kā to ikdienā sanākt lietot un citus jautājumus. Tas Tev ļaus vieglāk izprast sevi un sniegt atbildes uz šiem minimālista jautājumiem daudz vienkāršāk – tā, lai varētu minimālista dzīvi turpināt dienu no dienas, bet lai nebūtu nepieciešamības to padarīt pārāk sarežģītu.
Ievēro šos vienkāršos noteikumus un drīz vien atskārtīsi, cik vienkārši ir veikt pirkumus, ja tos iepriekš apdomā un mēģini kategorizēt, filtrēt un analizēt savas sajūtas gan pirms, gan pēc, gan pašas iepirkšanās laikā.