Iedomājieties, cik ļoti jūsu dzīve būtu citādāka, ja tas, ko jūs zināt šodien par personīgo finanšu veiksmīgu pārvaldīšanu, jums būtu pieejams tad, kad sēdējāt vidusskolas solā! Cik finansiāli veiksmīgāka būtu izvērsusies jūsu dzīve? Visticamāk, tad, kad jūs apmeklējāt vidusskolu, jums nemācīja pat kripatiņu no dzīvē nepieciešamajām zināšanām par naudu, budžeta sastādīšanu, kredītreitingiem vai ieguldījumiem, vai ne?
Lai gan mēs vēlamies ticēt, ka skolās šodien vairāk tiek mācītas finanšu prasmes, kā tas bija pārdesmit gadus atpakaļ, tomēr no vecāku atsauksmēm ir dzirdams, ka skolas joprojām nesniedz pilnīgu pamata finanšu izglītību, kas būtu nepieciešama veiksmīgai, finansiāli stabilai dzīvei pēc skolas beigšanas. Esam apkopojuši nelielu sarakstu ar tām personīgo finanšu pamazināšanām, ko, mūsuprāt, vajadzētu mācīt jau vidusskolā. Ja arī jums ir bērni, kas tuvojas šim vecumam, iespējams, jūs varat investēt mazliet sava laika, lai nodotu šīs zināšanas viņiem, kamēr vēl viņi nav uzsākuši patstāvīgu dzīvi ārpus ģimenes ligzdas.
Personīgā budžeta veidošanas pamati
Spēja sastādīt personīgo finanšu budžetu ir viena no vissvarīgākajām prasmēm, ko ikvienam būtu nepieciešams iemācīties, taču jūs par to noteikti nedzirdēsiet, kamēr sēdēsiet skolas solā. Diemžēl, neziņa par to, kā tieši veidot savu budžetu, var atstāt jaunos censoņus nelabvēlīgā situācijā, kad viņi būs beiguši vidusskolu un uzsāks dzīvot patstāvīgi, saņemot savu pašu pirmo algu. Bez zināšanām par to, kā pārvaldīt visus ienākošos rēķinus un kā atšķirt vēlmes no vajadzībām, daudzi jaunie cilvēki ērtas dzīvošanas vietā var visu savu dzīvi censties “izdzīvot” un tā arī nesaprast – kur tad paliek viņu nopelnītā nauda. Kā minimums, vidusskolu skolēniem vajadzētu uzzināt, kā saplānot viņu kāroto dzīvesveidu tā, lai tas būtu atbilstošs viņu tā brīža ienākumiem. Te varētu iekļaut zināšanas par to, kā plānot un apmaksāt ikmēneša rēķinus, piemēram, īres maksu, komunālos maksājumus, transporta un pārtikas izdevumus, vienlaikus pārliecinoties, vai pāri paliks arī kāda daļa ienākumu, ko novirzīt uzkrājumiem vai ietaupījumiem. Patiesībā, nebūt nav jāsāk ar tādu budžetu, kurā tiek izsekots katrs cents, ko jaunietis tērē. Tā vietā viņš var apgūt, tā saukto, taktisko budžetu. Tas ir rīcības un finanšu plāns, ko varat sastādīt jebkurā brīdī, kad jūsu dzīvē plānoti kādi patiešām lieli notikumi – darba maiņa, dzīvokļa maiņa, jaunu dzīvokļa dzīvesbiedru iegūšana (vai zaudēšana), papildus apmācību uzsākšana un tamlīdzīgi. Šāda taktiskā budžeta veidošana neprasa, lai jūs izsekotu katru centu, taču var palīdzēt sasniegt nospraustos mērķus un ilgtermiņā tērēt mazāk. Katrā ziņā, mūsu stingrā pārliecība ir tāda, ka jauniešiem ir svarīgi iegūt zināšanas par to, kā izveidot stabilu finanšu plānu lietām, ko viņi patiesi vēlas iegūt savā dzīvē.
*REKLĀMA
Kā darbojas kredītkartes un to procentu likmes
Tā kā teju ikviens var saņemt savu pirmo kredītkarti no apmēram 18 gadu vecuma, šķiet, tikai saprātīgi mācīt vidusskolu skolēnus par kredītkartēm un ar tām saistītajiem finanšu sarežģījumiem un līkločiem. Pārāk daudz jauniešu aizraujas ar milzīgām kredītkartes bilancēm jau pašos kredītkartes lietošanas pirmsākumos, jo viņiem nav labas izpratnes par to, kā īsti darbojas kredīti, nemaz nerunājot par to, kas tā tāda aizdevumu salīdzināšana ir. Ja savā valstī mēs mācītu vidusskolu skolēniem dažus pavisam vienkāršus pamatprincipus par kredītkartēm un to procentu likmēm, mēs spētu viņiem ietaupīt nozīmīgu finanšu stresu viņu tālākās, patstāvīgajās dzīvēs. Nav noliedzams, ka kredīts var būt noderīgs rīks, ja katru mēnesi to atmaksā saskaņā ar līguma noteikumiem, tomēr kredīta procenti var strādāt arī pret jauniešiem, ja viņi jau ir paspējuši uzkrāt pārlieku lielu kredītkartes pārtēriņu. Patiesībā, mācību saturam par kredītlīniju nav jābūt pārāk sarežģītam. Vismaz jauniešiem būtu nepieciešams izskaidrot ir jāsaprot:
- Kredītkartes īpašniekam būs jāatmaksā ikviens eiro, kas iztērēts ar kredītlīnijas palīdzību;
- Kredītkartes procenti tiek uzkrāti par katru dienu, kurā kredītkartē ir reģistrēta kredītlimita lietošana (ir bilances mīnus);
- Procentu likme var spēlēt milzīgu lomu kredītkartes atlikuma atmaksas ikmēneša rēķinā, it īpaši, ja katru mēnesi netiek atmaksāti minimāli noteiktie maksājumi.
Visbeidzot, vidusskolu skolēniem vajadzētu iemācīt izprast to, ka nav lietderīgi izmantot kredītkartes, lai iegādātos preces, ko viņi patiesībā ilgtermiņā nemaz nevar atļauties. Tā vietā viņiem vajadzētu vispirms uzkrāt naudu tam, ko viņi ir noskatījuši un vēlas iegādāties, un kredītu jācenšas izmantot tikai tad, kad tas reāli kalpo viņu interesēm un finansiālās situācijas uzlabošanai ilgākā perspektīvā. Jauniešiem ir iespēja saprātīgi izmantot kredītkartes, lai sasniegtu noteiktus mērķus un izveidotu veselīgu kredīta profilu, taču ir būtiski saprast, ka, lai to nodrošinātu, izmantotais kredīts ir jāvar atmaksāt. Pareiza izpratne par atbildīgu kredīta izmantošanu vēl pirms kredītkartes iegūšanas, var palīdzēt jauniešiem virzīties uz stabilas finansiālas nākotnes veidošanu. Lai gan, protams, ir gudrāk maksimāli izvairīties no parādiem, tomēr jauniešiem ir arī jābūt izglītotiem par daudziem, pieejamiem finanšu instrumentiem, kurus viņi varētu izmantot nākotnē, ja saskartos ar nespēju laikā nomaksāt visus savus rēķinus.
Kā izveidot un uzturēt savu kredītreitingu
Kredītreitings ir svarīga veselīgas vispārējās finansiālās situācijas sastāvdaļa, un tā var būtiski mainīt to, kā jaunieši spēs pārvaldāt savas finanses jau kā pieaugušie. Vispirms, jauniešiem būtu jāizstāsta – kas tas kredītreitings vispār tāds ir un pēc tam detalizētāk jāizplūst informācijā par to, kāpēc ir svarīgi “uzaudzēt” tieši labu kredītreitingu. Jo, ja jums ir labs kredītreitings, jums būs daudz vieglāk kredītā iegādāties dzīvokli pilsētā vai daļu no mājas kaut kur piepilsētā. Savukārt, ar sliktu kredītreitingu (vai bez eksistējoša kredītreitinga) vairums dzīves lielāko mērķu varētu būt krietni grūtāk sasniegt, jo finanšu iestādes jūs uzskata par finansiāli grūti prognozējamu un neuzticamu klientu. Tātad, mums šķiet, ka vidusskolu skolēniem jau būtu jāapgūst zināšanas par to, kāpēc kredītreitings ir svarīgs, bet viņiem papildus būtu arī jāzina, kā veidot kredītreitingu, kamēr vēl viņi ir jauni. Piemēram, varētu skolēniem izskaidrot, ka ļoti labs pamats pirmā kredītreitinga veidošanā var būt viņu paši pirmie kredīti – studijām vai kredītkartes saņemšana. Šie divi darbosies par labu pamatu kredītreitinga veidošanai, ja vien visi nosacījumi tiks pildīti laikā. Arī laikā atmaksāti ātrie kredīti vai preces, kas iegādātas uz nomaksu, veido kopējo kredītreitingu, tāpēc ir svarīgi uzsvērt laikā atmaksāta, pat vismazākā kredīta nozīmi jaunieša nākotnes iespējām tikt pie apstiprināta hipotekārā kredīta vai auto līzinga.
Investīciju pamati un plānošana ilgtermiņā
Ieguldījumu un investīciju pamatu izzināšanai var būt milzīga nozīme tanī, kā skolēni spēs pārvaldīt un palielināt savus naudas līdzekļus pēc skolas beigšanas. Ieguldījumi jau pēc sava nosaukuma vien reizēm šķiet biedējoši, jo īpaši, ja jums nav pamata izpratnes par to, kā darbojas akciju tirgi un kā tiek izvēlētas pamata akcijas. Vidusskolu skolēniem varētu izveidot virtuālas simulāciju programmas, kas ļautu viņiem izvēlēties dažādus investīciju veidus un laika gaitā pētīt, kā pieaug vai samazinās viņu virtuālie ienākumi. Arī vienkārša pamata izpratne par ilgtermiņa plāna nepieciešamību saistībā ar naudas pārvaldību ir būtiska, ja vēlamies, lai mūsu skolēni būt finansiāli veiksmīgi nākotnē.