Uzņēmēji pelna naudu, jums pērkot to piedāvātās preces vai pakalpojumus. Tādēļ nevajadzētu būt pārsteigtiem par to, ka uzņēmēji iegulda daudz pūļu, lai pārliecinātos, ka jūs tiešām pirksiet to, ko viņi jums pārdod. Turklāt, kompāniju arsenālā ir vairāki visai viltīgi triki, kurus tās izmanto, lai palīdzētu jums iztērēt vismaz mazliet vairāk, kā paši vēlētos.
Šie triki sevī iekļauj visai daudz psiholoģijas un zinātņu. Nemaz nepārspīlējot, varam apgalvot, ka kompānijas liek lietā milzīgus resursus, lai izpētītu kā labāk manipulēt ar mūsu domām, instinktiem un uzvedību, lai rastu vairāk peļņas. Uzņēmēju lietotās taktikas ir tik pieslīpētas un neuzkrītošas, ka bieži vien nemaz nenojaušam, ka tās tiek piemērotas pret mums, pat situācijās, kad pierādījumi par to ir acīmredzami.
Iespējams nav neviena cita industrija, kurā uzņēmēji atklātāk manipulē ar mums, kā azartspēļu nozare. Kazino liek lietā psiholoģijas un zinātnes kokteili, lai panāktu, ka sēdēsiet pie tā galdiem ilgāk, riskēsiet ar lielākām summām un, rezultātā, papildināsiet tā kasi ar vairāk naudu, nekā bijāt plānojuši iepriekš. Kazino pievērš ļoti rūpīgu uzmanību visam, kas atrodas tā telpās. Sākot ar spēļu galdu izkārtojumu, izmantotā apgaismojuma, pat paklāju dizaina. Kazino interjers tiek apzināti plānots, izvairoties no 90 grādu pagriezieniem. Lieta ir tāda, ka, apejot apkārt taisna leņķa stūrim, tiek stimulēta smadzeņu daļa, kas ir atbildīga par lēmumu pieņemšanu, kas nepavisam nav tas, ko kazino darboņi vēlas. Tādēļ kazino interjers ir izplānots tā, lai tā ejas pavisam viegli liektos virzienā, kurā tā darboņi vēlētos, lai jūs dotos. Turpinot par interjeru, jūs tajā nekad neatradīsiet nevienu sienas pulksteni. Kazino vēlas, lai to apmeklējot, jums zustu laika izjūta. Ja pavadīsiet tā telpās vairāk laika, kā bijāt plānojuši, visticamākais, arī iztērēsiet vairāk naudas. Tā paša iemesla dēļ kazino telpās tiek aizklāti visi logi. Ja neredzēsiet, ka vakars jau ir pārvērties naktī, vai nakts rītā, visdrīzākais, piedalīsieties vairāk izspēlēs. Kazino turpina manipulēt ar jūsu maņām, piedāvājot bezmaksas alkoholiskos dzērienus un izmantojot pazeminātu apgaismojumu. Esot vieglā reibumā un pustumsā, spilgto krāsu un skaļo spēļu trokšņu ielenkumā, būsiet pārsteigts par to, cik daudz laika esiet pavadījis kazino un cik daudz naudas iztērējies pie tā spēļu galdiem.
Vai jūs kādreiz esiet samulsuši, lasot resorāna ēdienkarti? Apsveicam, jūs esiet kārtējais upuris trikiem, kādus restorāni lieto, lai manipulētu ar saviem apmeklētājiem. Viens no trikiem sevī iekļauj lietot tādas frāzes kā “maigs, sulīgs un piesūcināts ar garšīgu mērci”, lai aprakstītu parastu vistas gaļas maltīti. Reizēm maltītēs izmantotie produkti tiek saukti dīvainos vārdos, piemēram, saucot bieti par “bietes sakni”. Bietes augs sastāv tikai no saknes un laksta, tādēļ, pirmajā brīdī, ir interesanti, kādēļ restorāni jūt nepieciešamību pasvītrot, ka maltītes pagatavošanā ir izmantota ēdamā auga daļa. Dīvaino vārdu izvēle ēdienkartes sastādīšanā turpinās ar plašu un pilnīgi lieku ārzemju valodu izmantošanu. Piemēram, apmeklējot itāļu restorānu, iespējams ēdienkartē atradīsiet maltīti ar nosaukumu “shrimp scampi tagliatelle”, kas latviešu valodā nozīmē makaroni ar krevetēm un sviestu. Skaidrs, ka, sastādot ēdienkarti, restorānu pārstāvji daudz pūlas atstāt par sevi iespaidu, kā par izsmalcinātu un eksotisku iestādi, kuras apmeklētājiem būtu jāgatavojas šķirties no prāvas naudas summas, tā vietā, lai piedāvātu tiem viegli saprotamu ēdienkarti.
*REKLĀMA
Arī lielveikali liek lieta vairākus trikus, lai iedrošinātu jūs tērēt pēc iespējas vairāk naudas, tos apmeklējot. Viss sākas jau no pašas ieejas, pirmajās ailēs esot pilnām svaigu dārzeņu un augļu. Zaļumi atslābina jūsu nervus, kas palielina iespēju, ka tērēsiet naudu neapdomīgāk. Uzbrukums jūsu maņām turpinās ar svaigi ceptas maizes un kūpinātas vistas aromātu, kāds nāk no kulinārijas nodaļas. Lielveikali rūpējas arī par jūsu dzirdi, atskaņojot tikai nomierinošu, lēnu mūziku, lai pārliecinātos, ka jūs jūtaties pēc iespējas atslābis un bezrūpīgs, pildot grozu ar precēm, kuras netikāt iekļāvis sava iepirkumu sarakstā. Arī precu izkārtojums plauktos ir veikts ļoti rūpīgi, novietojot dārgākos produktus jūsu acu augstumā, vai tā tuvumā, bet lētēkos, plauktu apakšā. Galu galā, pie kasēm tiek novietoti produkti, kādus visbiežāk izvēleties kā impulsa pirkumu. Gaidot savu kārtu rindā, skatoties uz apsveikumu kartiņām, piespraudnēm un citiem niekiem, ir daudz lielāka iespēja, ka kādu no tiem iegādāsieties impulsīvi, nekā tad, ja tie tiktu noslēpti kaut kur veikala vidū. Turklāt, ja iepērkaties kopā ar bērniem, tad noteikti labi zināt, ka pie kasēm esošie saldumu stendi mazajiem ir pārāk liels kārdinājums, lai neparaustītu jūs aiz piedurknes.
Populārais ātrās ēdināšanas tīkls McDonald’s pielieto vairākus pašu izstrādātus, unikālus trikus, lai jūs iztērētu vairāk naudas to apmeklējot. McDonald’s durvis ir noklātas ar tā labāk pārdotajiem produktiem, neiekļaujot to cenas. Arī interjerā atradīsiet vairākus McDonald’s piedāvātus produktus bez cenām, jo šis ātrās ēdināšanas tīkls vēlas, lai jūs domātu par ēdienu, nevis par naudu. Arī digitālās ēdienkartes ir programmētas ar mērķi panākt, ka tērējiet vairāk. Tās bieži rāda animācijas, kuras jūs mudina pasūtīt dārgākos produktus.
Sociālo mediju vietnes, it īpaši Facebook un Instagram, pēdējā laikā, ir saņēmuši visai daudz negatīvu komentāru mēdījos. Speciālisti sūdzas par to, ka šīs vietnes izraisa atkarību, daudziem lietotājiem nespējot kontrolēt to, cik daudz laika tie tajās pavada. Patiesībā vairāki sociālie mēdiji ir atkarību izraisoši tādēļ, ka tie jau no pašas ieceres ir dizainēti tā, lai būtu tādi. Citās vietnēs, piemēram, ziņu portālos, kurās arī tiek ievietotas lielas fotogrāfiju galerijas, tās tiek organizētas atsevišķās, numurētās lapās, katrā esot vienai vai dažādām bildēm un, lai pāršķirtu lapu, ir jānospiež uz bultiņas. Turpretīm, Facebook un Instagram ir uzstādījuši tā saucamo bezgalīgo bližu riteni, kurš, jums tuvojoties tā galam, papildinās automātiski. Tas ir radīts ar nolūku, lai jums būtu grūtāk pārtraukt skatīties uz bildēm.
Mūsdienu pasaulē, kas ir tik ļoti orientēta uz patērētāju, nav pārsteigums, ka uzņēmēji pieliek smagas pūles, lai jūs izvēlētos tieši viņu ražoto preci vai pakalpojumu, nevis konkurenta piedāvāto. Skaidrs, ka kompānijas iegulda daudz līdzekļu, lai pārliecinātos, ka pēc iespējas lielāka daļa patārētāju zinātu par populārākajiem tā piedāvātajiem produktiem. Galu galā, no tā, cik labprātīgi atvērsiet maciņu, apmeklējot kādu no kompānijas iestādēm, ir atkarīga tās dzīvotspēja. Tomēr, daži no augstāk aprakstītajiem paņēmieniem, pārkāpj to attiecību modeļa robežas, kādas uzņēmēji itkā vēlas uzturēt ar saviem klientiem, ja ticēt to reklāmām. Tā vietā, lai tikai piedāvātu jums nepieciešamākos produktus par labākājām cenām, uzņēmumi cenšas panākt, ka iztērējiet vairāk, iegādājoties preces, kuras jums nav nepieciešamas. Tā vietā, lai rūpētos par jūsu labsajūtu, jums apmeklējot kādu no kompānijas iestādēm, iespējams, tā labprāt jūs nostādīs nepatīkamā situācija, ja vien tā palielinās iespēju, ka iztērēsiet vairāk naudas. Cerams, ka šajā rakstā aprakstītie paņēmieni, kādus uzņēmēji pielieto, palīdzēs jums atpazīt tos un tiem līdzīgos, kad ar tiem saskarsieties un, izsargājoties no to ietekmes, iekļauties plānotajā budžetā.