Tirgus analītiķi ir pierādījuši, ka patērētājiem ir izteikta tieksme iegādāties dārgākas preces, jo viņi automātiski pieņem, ka tās būs kvalitatīvākas. Šādus secinājumus patērētāji izdara galvenokārt balstoties uz vispārpieņemtiem stereotipiem un pieņēmumiem, nevis reāliem faktiem vai pieredzi, tomēr mēs nevaram noliegt, ka bieži vien cena tiešām ietekmē kvalitāti. Vai tas, ka prece ir dārgāka tiešām nozīmē, ka tā noteikti būs arī kvalitatīvāka, vai tomēr šie abi faktori viens otru būtiski neietekmē?
Uz šo jautājumu nav iespējams sniegt viennozīmīgu atbildi. Reizēm tiešām augstākas cenas nozīmē augstākas ražošanas izmaksas, līdz ar to arī augstāku produkta kvalitāti, taču reizēm augstās cenas ir vien veiksmīgs mārketinga triks. Ja spēsiet atšķirt šīs divas situācijas, ne vien varēsiet ietaupīt daudz naudas, bet arī iegādāties tiešām kvalitatīvas un noderīgas preces.
Pirmkārt, patērētāji bieži vien izvēlas dažādas preces, balstoties uz savām izjūtām, nevis racionāliem spriedumiem. Piemēram, ja precei ir pārdomāts iepakojuma dizains, patērētāji automātiski pieņem, ka prece ir kvalitatīvāka, līdz ar to tirgotājs tai var piemērot daudz lielāku cenu. Ņemsim par piemēru kosmētikas produktus. Daudzi kosmētikas ražotāji ir guvuši lielus panākumus, tikai tāpēc, ka piedāvā atšķirīgu dizainu, kaut arī paši produkti ne ar ko neatšķiras no citu ražotāju produktiem. Lai izvairītos no šādām ražotāju un tirgotāju viltībām, ir jāprot izvērtēt pats produkts, ņemot vērā tā galveno pamata pielietojumu, nevis dažādi tā papildinājumi. Ir nepieciešams vairāk interesēties par produkta izcelsmi, izejvielām, ražošanas metodēm utt., nevis automātiski pieņemt, ka dizains un augsta cena norāda uz kvalitāti.
*REKLĀMA
Līdzīgi ir ar reklāmu un zīmola atpazīstamību. Patērētāji pieņem, ka atpazīstamu zīmolu preces ir kvalitatīvākas, tāpēc ir gatavi par tām maksāt ievērojami vairāk. Piemēram, ja runājam par apģērbu, tad vadošo zīmolu apģērbi mēdz būt pat desmitiem reižu dārgāki par nezināmu zīmolu apģērbiem. Protams, mēs neveram noliegt, ka atpazīstami zīmoli bieži vien tiešām arī ražo kvalitatīvas preces, jo tieši tā arī viņi ir ieguvuši patērētāju uzticību, tomēr cenas šo zīmolu precēm bieži vien ir pārspīlētas. Jāņem vērā arī fakts, ka daudzi zīmoli ievērojami pazemina ražoto preču kvalitāti pēc tam, kad ir guvuši popularitāti un patērētāju uzticību, jo viņiem vairs nav nekādas vajadzības sevi pierādīt.
Patiesībā ir daudz veidu, kā ražotājs var panākt, ka patērētāji pērk viņu preces par augstu cenu, kaut gan to kvalitāte ir tāda pati kā citām precēm vai pat zemāka. Tieši tāds ir mārketinga uzdevums, līdz ar to svarīgākais ir prast atšķirt veiksmīgu mārketingu no patiesi kvalitatīvām ražošanas tehnoloģijām un izejvielām. Tiesa, to izdarīt nav viegli. Patērētājs nevar pārzināt visa veida preču ražošanu un kvalitātes novērtēšanas kritērijus, kā arī tikai vizuāli noteikt preces kvalitāti nav iespējams, taču ir iespējams pārliecināties par to, izmantojot dažādas drošas metodes.
Pirmkārt, salīdziniet vairākas līdzīgas preces, pirms to iegādes. Tas nedarbosies visām preču kategorijām, bet daudzām būs pat ļoti labs rādītājs. Piemēram, tādām precēm, kurām norādītas ražošanas izejvielas un tehnoloģijas, varat veiksmīgi tās salīdzināt, lai izprastu, kāda ir starpība. Ja izejvielas un tehnoloģijas ir vienādas vai ļoti līdzīgas, ir skaidrs, ka preces būtībā ir vienādas. Tādā gadījumā nav ieteicams pirkt dārgāko preci, jo tā kvalitātes ziņā ne ko daudz neatšķirsies. Visticamāk preces cenas starpību rada tieši zīmola popularitāte vai kādi citi faktori, kas psiholoģiski ietekmē pircēju, liekot tam domāt, ka prece būs kvalitatīvāka.
Par preces kvalitāti vislabāk varēsiet pārliecināties, balstoties uz pieredzi. Ja jums pašam šādas pieredzes nav, uzticieties citiem pircējiem vai profesionāļiem. Lasiet atsauksmes un izdariet savus secinājumus balstoties uz tām. Protams, tajās visticamāk būs ietverts arī subjektīvais viedoklis un negatīvas pieredzes gadījumā atsauksme būs paspilgtināta ar dažādām emocijām, tāpēc nedrīkst visu uztvert ļoti tieši, taču vispārēju preču lietotāju viedokli būs iespējams izprast. Ja par konkrētu ražotāju vai preci ir iespējams atrast daudz sūdzību un negatīvu atsauksmju, visticamāk tā nebūs kvalitatīva, neskatoties uz to, kas tieši rakstīts šajās atsauksmēs.
Īsāk sakot, visi lēmumi par preču iegādi ir jābalsta uz faktiem, nevis kaut kādiem pieņēmumiem. Jā, bieži vien dārgākā prece arī būs viskvalitatīvākā, jo cenu galvenokārt veido tieši ražošanas izmaksas, taču arī ražotāji to zina, tāpēc veiksmīgi ar to manipulē. Viņi izprot pircēju psiholoģiju un domu gājienu, tāpēc liek viņiem domāt to, kas ir izdevīgi ražotājam. Ne vienmēr skopais maksā divreiz. Raizēm arī pērkot lētas preces izdodas iegūt kvalitatīvus produktus, kas ir izdevīgi gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.